עלייה במספר תאונות הדרכים וחברת ביטוח שמפסידה כסף: האם זה סימן להתייקרות בביטוחי הרכב?
שנת 2021 מסתמנת להיות שנת דמים מבחינת שיעורי תאונות הדרכים וההרוגים בהן. במחצית הראשונה של השנה, נהרגו בתאונות דרכים קטלניות כמעט 25% יותר אנשים ביחס…
בשוק הביטוח המתחדש בישראל ובעולם, תכננה דווקא אחת מחברות הביטוח המסורתיות, והחברה השביעית בגודלה בשוק הביטוח בישראל, הנפקה לקראת חודש אוקטובר השנה ולפי דו"חות רבעוניים של 2020. מחלוקת בנוגע לשווי השוק והרווחיות הצפויה של החברה, בעיקר לאור הפסדים עמוקים מצד מבטחי המשנה של שלמה ביטוח, הביאו את המשפחה לבטל את ההנפקה.
בשנת 2016 נולדה חברת ביטוח קטנה וחדשה בישראל, בשם ווישור. פחות מחמש שנים אחר כך, במרץ השנה (2021), היא הונפקה בבורסה בתל אביב. חברת ביטוח צעירה נוספת הונפקה השנה בתל אביב, זו ליברה שהונפקה ביוני השנה לפי שווי שוק של 450 מיליוני שקלים. חברת הביטוח השלישית שתכננה לבצע הנפקה בורסאית השנה, היא שונה בנוף חברות הביטוח המונפקות בארץ השנה. בניגוד לשתיים שקדמו לה, חברות צעירות עם כלים דיגיטליים מעולם האינשורטק ופנייה צעירה וידידותית – החברה השלישית שתכננה הנפקה השנה, וכבר בחודש מאי פורסם כי היא צפויה להנפיק 30% משוויה לפי שווי שוק של כ – 1.5 מיליארדי שקלים, היא חברת הביטוח השביעית בגודלה בישראל ומהוותיקות שבה – חברת שלמה ביטוח, שבאחזקת חברת שמלצר אחזקות. רק שבניגוד לשתי החברות הצעירות שגם הגיעו לדירוגים גבוהים במיוחד במדד השירות של חברות הביטוח שפורסם לאחרונה – חברת שלמה ביטוח לא מביאה עימה בשורות חדשות לשוק הישראלי, שניראה שהוא נכבש והולך על ידי חברות הדיגיטל המטמיעות טכנולוגיות אינשורטק ומציעות פוליסות גמישות, זריזות, מותאמות וזולות ללא מגע יד אדם.
לפני כשבוא נודע כי ההנפקה, שתוכננה מאז מאי, עלתה על שרטון ולא תצא לפועל בשלב זה. מה קרה בתהליך ההנפקה של שלמה ביטוח והאם זה צריך להשפיע על ניהול תיק ההשקעות?
במאי 2021, כאשר פורסם המידע אודות ההנפקה המתוכננת של שלמה ביטוח, דובר על גיוס מבוקש של כ- 450,000,000 ₪ – 30% משווי השוק של החברה. מכפיל הרווח של שלמה ביטוח בעת ההכרזה על ההנפקה עמד על 3, כאשר מכפיל הרווח המקובל בענף הביטוח הוא 1, מה שאומר החזר מהיר פי שלושה על ההשקעה ומהעבר לרווחים על המניה. החברה תכננה הנפקה על בסיס דו"חות הרבעון הראשון של שנת 2020, רק שבדיוק אז, כשנגיף הקורונה היכה בעוצמה בשווקים מסביב לעולם, רווחיות החברה צללה מטה. ברבעון הראשון של שנת 2021, לעומת זאת, עברה החברה מהפסדים לרווח נקי של מעל 34 מיליוני שקלים.
באוגוסט 2021 פרסמה החברה תשקיף לקראת ההנפקה, ובו הנתונים נראו על פניו מחמיאים וסכומי ההנפקה צנועים וריאליים יותר. החברה פרסמה את כוונתה להנפיק כ – 25% מהמניות שלה לפי שווי שוק של כ – 1.2 מליארדי שקלים – ולא 1.5 מיליארד. הנתונים המוצגים בדו"ח הם נתונים מחמיאים, עם רווחיות שעלתה באופן ניכר בשנת 2019 אל – 2020. ביחד עם זאת, עולים מתוך הדו"ח שפורסם חששות בנוגע להפסדים העמוקים של חברת הביטוח ממבטחי המשנה שלה – כמעט חצי מיליארד שקלים (409 מיליון) של הפסדים בין השנים 2019 – 2020.
לצד רווחיות גבוהה, למעשה השנייה בגובהה בשוק הביטוח הישראלי במהלך שנת 2020, אחד המאפיינים הייחודיים של חברת שלמה ביטוח הוא מיעוט ההוצאות ביחס להכנסות, בהשוואה לחברות ביטוח אחרות במשק הישראלי. אם שווי השוק של החברה נקבע על פי גובה ההכנסות ביחס להוצאות – הרי שהוצאות נמוכות ישפיעו באופן דרמטי על אטרקטיביות ההשקעה של החברה בהנפקתה ויאפשרו הנפקה במכפיל נמוך, או לכל הפחות במכפיל הממוצע לשוק, שהוא כאמור 1. רק שהמשקיעים חשבו אחרת מעתליה שמלצר, אלמנתו של שלמה שמלצר שייסד את החברה ומי שניהלה את הניסיון להנפקה. משקיעים מוסדיים סברו כי חברת שלמה ביטוח לא תצליח לשמור על רווחיות גבוהה לאורך זמן ועל כן חתרו להוביל את ההנפקה להיערך לפי שווי שוק של פחות ממיליארד שקלים. לאחר סיבוב ראשון בין המשקיעים המוסדיים, במהלכו הובן הפער בין שווי השוק המוערך של המנפיקים והמשקיעים, הודיעה המשפחה כי היא מבטלת את ההנפקה לעת עתה.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.