ביטוחי בריאות בישראל: הראל המובילה בפער גדול – בעיקר בזכות הביטוחים הקבוצתיים - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

ביטוחי בריאות בישראל: הראל המובילה בפער גדול – בעיקר בזכות הביטוחים הקבוצתיים

אחד הסקטורים הצומחים ביותר של חברות הביטוח הוא הביטוח הרפואי הפרטי. פעם כולם היו מבוטחים דרך קופות החולים השונות והסתפקו בזה, אך מאז שהתווספו האפשרויות להגדיל את הביטוחים ינשה נהירה של הישראלים לקנות ביטוח פרטי מסוגים שונים.

בישראל, אם כן, ישנם כמה רבדים המקנים כיסוי ביטוחי עבור שירותי בריאות. הרובד הראשון היא סל הבריאות הבסיסי הניתן מטעם המדינה וכל אזרח ישראלי רשאי לקבלו באחת מקופות החולים. הרובד השני הוא שירותי בריאות נוספים שאינם כלולים בסל הבריאות (שב"ן) והרובד השלישי הוא ביטוחי בריאות פרטיים מטעם חברות הביטוח וקופות החולים. באופן כללי ניתן לחלק את התחום לביטוחים קבוצתיים וביטוחים אישיים. קבוצתיים הם של חברות גדולות במשק שבמשא ומתן משיגות תנאים טובים יותר עבור העובדים, ואישיים הם כאלה שאנשים פרטיים מחליטים לרכוש לעצמם. לרוב הביטוחים הקבוצתיים הם זולים יותר פר אדם ומעניקים כיסוי רחב יותר, ומשכך פחות רווחיים באופן יחסי, אך היתרון שלהם שהם מהווים עסקאות גדולות לחברות הביטוח ומשכך הגודל מחפה על הרווחיות פר מבטוח.

אמנם, כיון שהתחום עדיין חדש יחסית, הרגולציה פעילה מאד ומנסה לקבוע בו נורמות אחידות.  ולהביא סדר למה שנראה כרגע כנושא מעט פרוץ. הצמיחה מצד אחד משפיעה לחיוב על החברות, ומצד שני הרגולציה תפגע ככל הנראה בשולי הרווח בסקטור, אך תסייע לו להמשיך לצמוח,  ככל שהוא יהיה יותר מוסדר וברור לציבור.

הביטוח הרפואי מתחלק לכמה קטגוריות משנה. אחד המרכזיים שבו, אך שכעת נמצא בסטנד-בי בין השאר בגלל השינויים הרגולטוריים הוא הביטוח הסיעודי. עקב עליית תוחלת החיים בישראל שהאריכה את הזמן שהמטופלים נזקקים לסיוע סיעודי והריבית הנמוכה במשק שלא יכלה להבטיח תשואה מתאימה על ההשקעות הביטוח והדרישות הרגולטוריות הנוכחיות, התחום הפך להיות כדאי פחות עבור החברות, ובשנת 2019 הפסיקו כל החברות לשווק ביטוחים כאלה. החברות מקוות לשווק פוליסות עם תנאים אחרים רווחיים יותר ומנהלות משא ומתן עם הרגולטור, אך בינתיים המוצר לא קיים יותר בשוק ולא נמכרות פוליסות חדשות, אם כי הוא עדיין משפיע על תוצאות החברות עקב הפוליסות שכבר נמכרו, וכן ביטוחי סיעוד קולקטיביים בודדים שעדיין מתקיימים. כך לדוגמה הראל מבטחת את עובדי שירותי בריאות כללית והפניקס את עובדי קופת חולים מכבי.

עוד שינוי רגולטורי בפניו עומדות החברות הוא רפורמת הביטוח הבריאותי שנועד ליצור יותר אחידות ושקיפות בתחום שכעת מאד מבלבל. במצב הנוכחי קשה להבין מה נכלל בכל ביטוח ואיך להשוות בין הביטוחים השונים, וכך לעיתים קרובות נוצר כפל ביטוחי יקר למבוטחים. כרגע פורסמה רק טיוטת חוק.

מלבד הפוליסות הסיעודיות ישנן גם פוליסות למחלות ואשפוז (ניתוחים, השתלות, תרופות), ביטוח מחלות קשות, ביטוח נסיעות לחו"ל, תאונות אישיות, עובדים זרים, נסיעות לחו"ל ושיניים. הפוליסות הנמכרות במסגרת ענפי ביטוח אלה מכסות את מגוון הנזקים הנגרמים למבוטח כתוצאה ממחלות ו/או מתאונות.

בחלוקה בין חברות הביטוח השונות הראל מובילה בגדול בתחום ביטוחי הבריאות. לפי הנתונים שפורסמו בדוחות השנתיים של שנת 2021 הראל מחזיקה ב-38.7% משוק ביטוחי הביטוח, הרבה הפניקס השניה שמחזיקה ב-19.8%. להלן החלוקה המלאה:

 

הראל מציגה עליה בפרמיות ברוטו בענף ביטוח הבריאות. בשנת 2019 הכניסה החברה מפרמיות 5226 מיליון שקל, שנה לאחר מכן ירדה מעט ל-5020 (שנת הקורונה) ובשנת 2021 הגיעו הפרמיות ל-6177. לשורה התחתונה במקרה זה פחות רלוונטיות כי היא מושפעת מאד משינויים בשוק ההון ומגובה הריבית במשק.

הפניקס, שהיא השניה בתחום יורדת בהדרגה בנתח שוק, ואילו מנורה עולה מעט. להלן התפתחות נתח השוק של החברות הגדולות בתחום ביטוחי הבריאות בשנים האחרונות.

נראה שחלק השוק של הפניקס עבר למנורה, שכן בשנת 2020 עברה קופ"ח מאוחדת מהפניקס למנורה מה שהשפיע באופן מהותי על נתח השוק של שתי החברות.

הפניקס סבלה גם בשנת 2021 מעזיבת לקוח מהותי. חברת דיוויד שילדס המשווקת ביטוחי בריאות לישראלים בחו"ל הקימה חברת ביטוח חדשה. הפניקס הפסיקה מאותו רגע את שיווק הביטוח שלה לחו"ל ואף מכרה את התיק הקיים לדיוויד שילדס.

אחד הדברים שנותן יתרון להראל מובילת השוק הוא החוזק שלה בתחום הביטוחים הקבוצתיים שמאפשר לה להגיע לעסקאות גדולות יחסית עם הרבה מבטוחים. להלן נתחי השוק של החברות בחלוקה בין ביטוח קבוצתי לביטוח פרטי:

 

הראל אם כן שולטת בכמעט חצי משוק הביטוח הקבוצתי והפניקס בשליש נוסף. בתחום הביטוח פרט החלוקה שווה הבה יותר כשגם מגדל תופסת  נתח שוק משמעותי בסקטור הזה.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן