שינויים מרחיקי לכת בביטוח הבריאות האמריקאי
בתחומים רבים ארה"ב היא מהמדינות המובילות בעולם, אולם בכל הקשור לביטוח בריאות המצב שם רחוק מלהיות משביע רצון. חוק חדש שעבר את ההצבעות בבית הנבחרים…
אופניים חשמליים הפכו פתרון תחבורתי נוח ופופולארי אבל הם לא נחשבים ככלי רכב ובמקרים שאינם מעורבים כלי רכב, כמו למשל במקרה של נפילה מהאופניים, הנזק אינו מכוסה, גם במקרה של נזקים בגוף ושל אובדן ימי עבודה. מה עושים במקרה כזה? יש פתרון ביטוחי שכדאי שתכירו וכל הפרטים, לפניכם.
לפני כעשור היו בישראל רק כמה מאות זוגות אופניים חשמליים, נכון להיום ההערכה היא כי 200,000 רוכבים משתמשים באופניים חשמליים מדי יום. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לכ – 7% ממשקי הבית בישראל יש לפחות זוג אחד של אופניים חשמליים. חשוב מאוד לדעת שבעוד שמכוניות, אופנועים וקטנועים נחשבים כלי רכב ממנועים אופניים חשמליים אינם מוגדרים כך מבחינה משפטית. מכיוון שחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים חל רק כאשר בתאונה מעורב כלי רכב ממונע החוק אינו חל על רוכבי אופניים חשמליים הנפגעים בתאונה עצמית, כך למשל בעת נפילה מהאופניים, פגיעה בעצם כלשהו, בהולך רגל או באופניים חשמליים אחרים. כך יוצא שרוכב שנפגע בתאונה כזו (ללא מעורבות כלי רכב ממונע) ואינו מחזיק בפוליסת ביטוח אופניים חשמליים מתאימה ימצא את עצמו נאלץ להתמודד עם כל ההוצאות בעצמו ולא יהיה זכאי לכל פיצוי בגין נזקי גוף ונזקי רכוש שנגרמו לו. לא רק זאת, אם בעת התאונה גרם הרוכב לנזק לאדם אחר, הולך רגל למשל, הרוכב עצמו יחויב לשלם מכיסו את כל הפיצוי המגיע בגין הנזק לו גרם.
ההיקף הרחב של שימוש באופניים חשמליים גורם למרבה הצער גם למספר גבוה של תאונות. לפי נתוני משטרת ישראל מתרחשות ברחבי הארץ כאלפיים תאונות אופניים חשמליים מדי שנה. המספר בפועל וודאי גבוה הרבה יותר היות ותאונות רבות, בעיקר קלות, אינן מדווחות כלל למרות שהנזק שנגרם במהלכן, מבחינה כספית, עשוי להיות משמעותי למדי. כך למשל כאשר התאונה גרמה, בנוסף לנזק פיזי לרכוש: לאופניים החשמליים עצמם, לטלפון נייד שנשבר וכדומה; או לאבדן ימי עבודה לרוכב ולהולך רגל שנפגע. חשוב להבין שתאונה אשר לא מעורב בה כלי רכב ממונע כהגדרתו בחוק, גם אם התרחשה בכביש, לא נחשבת תאונת דרכים. מכיוון שנכון להיום אופניים חשמליים אינם נחשבים כלי רכב ממונע תאונה בעת שימוש באופניים חשמליים לא תיחשב תאונות דרכים ולא תזכה את המעורבים בה בפיצויים מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
טעות היא להניח שתאונות אופניים חשמליים מאופייניים בנזקים קלים בלבד. הפציעה השכיחה ביותר בתאונות אופניים חשמליים היא סדק או שבר בעצם בגפה, בזרוע, בעצמות כף היד או ברגל. פציעה כזו, ואף קלה ממנה, עלולה לגרום לאבדן של מספר משמעותי של ימי עבודה.
מי שרוכבים על אופניים חשמליים ואינם דואגים לכיסוי ביטוחי מתאים מסתכנים בכך שאם יפצעו בתאונה בה לא מעורב כלי רכב ממונע הם לא יוכלו לתבוע פיצוי מכל גורם שהוא.
חברות ביטוח שונות מציעות פוליסות ביטוח לאופניים חשמליים. חשוב לדעת שאין אחידות בתנאי הפוליסות ולכן חשוב להבין מה הכיסוי שמעניקה הפוליסה בה בוחרים. באופן כללי פוליסת ביטוח אופניים חשמליים היא פוליסת תאונות אישיות הכוללות כיסוי למקרה של נזק בתאונה שהתרחשה בעת שימוש באופניים חשמליים. חשוב לוודא שבפוליסת התאונות האישיות אין החרגה של אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים, כפי שנעשה לעיתים. החרגות כאלה ניתן לא פעם לבטל בתמורה להגדלת הפרמיה. עניין נוסף הוא הרחבת הביטוח כך שיכלול כיסוי לנזקים, בגוף ולרכוש, לאנשים אחרים שנפגעו בתאונה מלבד הרוכב.
למרבה הצער רוכבים רבים על אופניים חשמליים לא תמיד מקפידים די הצורך לשמור על חוקי התנועה. מעניין לציין כי בעת תאונה ביטוח אופניים חשמליים יתפוס גם אם הייתה עבירה ברורה על החוק, רכיבה ללא קסדה למשל. תנאים אופייניים של פוליסת ביטוח אופניים חשמליים הם כיסוי נזק לאופניים עד סכום של 5,000 שקלים וכיסוי נזק גוף או רכוש, של הרוכב או של אדם אחר המעורב בתאונה, עד לסכום של מיליון שקלים.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.