ביטוח סייבר הדור הבא
ביטוח סייבר: חלק בלתי נפרד מהעידן החדש זה לא סוד שענף הביטוח עובר שינויים מרחיקי לכת, כאשר עדות לכך ניתן למצוא במספר ההולך וגובר של…
בעוד ישראל הופכת מעצמת פינטק, עם עשרות חברות ואקזיטים בתחום התשלומים הדיגיטליים – אנחנו עדיין לא רואים מספיק חדשנות בתחום הביטוח, ובמובנים רבים, חברות הביטוח הגדולות של ישראל תקועות בעידן קודם, עם מעט מאוד אפשרויות לניהול אוטומטי ובינה מלאכותית, והרבה מאוד שתלוי בסופו של יום ביוזמה ובכריזמה של סוכן הביטוח שמקבל את השיחה מהלקוח. יצאנו לבדוק: מה מחכה לנו בעולם הביטוח בשנים הקרובות, איך טכנולוגיות האינשורטק והענן צפויות לשפר את השירות (והמחיר) שאנחנו מקבלים מחברת הביטוח, והאם זה הזמן להשקיע בטכנולוגיות האינשורטק, לפני הקפיצה הגדולה שלהן לתודעת הציבור בישראל, וגם בעולם?
אחד המאפיינים הבסיסיים של עולם הביטוח בכלל הוא סרבול. בשנים שבהן לכל אחד היה סוכן ביטוח ועוד לא היו מערכות מקוונות שאפשרו למוצר הביטוחי להתחפש למשהו פשוט, כולם ידעו שפוליסת ביטוח מכילה כמות של מידע שאדם מן השורה פשוט לא יכול להתמודד עמה, ובוודאי לא להשוות בין מספר מוצרי ביטוח. היום, כשהכל בכל מקום מסתכם לכדי כפתור כתום של רכישה, גם מוצרי הביטוח הופכים בחלקם למוצרים שאפשר לרכוש אונליין, אולם מה עומד מאחורי הכותרת המזמינה, מה הסעיפים, ההחרגות, הכיסויים והאפשרויות של כל פוליסת ביטוח? רובנו לא ממש יודעים ואנחנו פשוט סומכים על אמינות חברות הביטוח ועל התקנים של רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, שידאגו לאינטרס הצרכני שלנו, אם נצטרך להפעיל את הביטוח. בעולם של מוצרי ביטוח בטכנולוגיות ענן, זה לא חייב להיות ככה. בעוד מוצרי ביטוח הם מוצרים מורכבים, לעיתים גם מודולאריים, שניתן להתאים לצרכי הלקוח – בזרימת מידע מהירה, של טכנולוגיות ענן מתקדמות והצלבת נתונים במהירות האור, כל סוכן כולל סוכן מקוון, יכולים לבנות ללקוח פוליסת ביטוח שמתייחסת לצרכים שלו ולמגבלות כל פוליסה, בזמן קצר ובאופן שקוף לחלוטין. היכולת להחזיק את כלל המידע, להצליב ולהעלות נתונים במהירות ולבנות לכל לקוח את הפוליסה המתאימה לו, היא בדיוק הדרך שבה טכנולוגיות חדשות משתלבות בעולם הביטוח על מנת להפוך אותו לנגיש, מזמין וידידותי יותר ללקוח הסופי.
בשנת 2020 חברות סטארט אפ שעוסקות בפיתוח מוצרי אינשורטק גייסו השקעות בסכומים של מיליארדי דולרים. רק במחצית השנה גייסה וויפוקס (ביטוח דיגיטלי) 650 מיליוני דולרים, נקסט כ – 400 מיליוני דולרים (לפי שווי שוק של מעל 4 מיליארדי דולרים), חברת האינשורטק פלאנק גייסה כ – 20 מיליוני דולרים, וזו ממש רק תחילת הרשימה.
על פי הערכות, מעל שני שלישים מעשרות חברות הביטוח הגדולות בעולם, כבר מושקעות במיליוני דולרים בחברות אינשורטק שמפתחות פלטפורמות דיגיטליות לביטוחים. רק בסוף שנת 2020, השקיעה חברת הביטוח הישראלית איילון מעל 10 מיליוני שקלים בחברות סטארטאפ ישראליות בתחום האינשורטק, מתוך כוונה לזרז את כניסת ההתייעלות שאנחנו מחכים לה, לתחום הביטוח.
האתגר המרכזי בתחום האינשורטק הוא לאפשר ללקוח את המחירים של ביטוח ללא סוכן, לצד תחושה אישית שמי שמטפל בלקוח מכיר את הסיפור שלו ומבין אילו פתרונות ביטוחים הוא צריך – גם כאשר סוכן הביטוח שמדבר עם הלקוח הוא בכלל נציג דיגיטלי. עולם משתנה שבו נדרשות חברות הביטוח לספק פתרונות למצבים חדשים לגמרי (כמו למשל נהיגה במכוניות אוטונומיות, ביטוחי סייבר ונזקים דיגיטליים, ואחרים) לצד התאמה מלאה של הביטוח למבוטח, בלי סעיפים מיותרים, בלי פוליסה מסורבלת שקשה להתמודד איתה ובלי עלויות שאינן רלוונטיות ללקוח. האפשרות לרכוש פוליסות ביטוח מודולאריות, מותאמות אישית, במהירות ובמחיר גמיש, היא זו שחברות האינשורטק מנסות לייצר, ואם אפשר, במהירות, ביעילות, ועם כמה שפחות סוכנים בשר ודם בדרך.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר