ביטוח ישיר הרימה את הכפפה: תממן שכר דירה למשך שנה למבוטחי הבניין שקרס בחולון - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

ביטוח ישיר הרימה את הכפפה: תממן שכר דירה למשך שנה למבוטחי הבניין שקרס בחולון

ביטוח ישיר

עשרות דיירים ובעלי דירות בבניין שקרס, ברחוב סרלין בחולון, מצאו את עצמם ללא קורת גג, ללא רכוש שנקבר מתחת ההריסות – ולהפתעתם, גם הכיסוי הביטוחי עבור הנזק, במקרה של ביטוח מבנה לדירה, הוטל בספק מכיוון שביטוחי מבנה אינם מכסים נזקים כתוצאה מבלאי טבעי אלא רק נזקים כתוצאה מהרס פתאומי. ביטוח ישיר הפתיעה לטובה, ועמדה לצד הדיירים שאיבדו את כל רכושם.

כולנו זוכרים את אירוע קריסת הבניין בחולון בתחילת ספטמבר 2021. האירוע העלה על סדר היום נושאים שונים, כך למשל העובדה שבישראל עשרות אלפי מבנים ישנים שמידת חוסנם מוטלת בספק. עניין מהותי נוסף שהתעורר עקב אירוע קריסת הבניין הוא היקף הכיסוי שמעניקות פוליסות ביטוח מבנה ותכולה במקרים כאלה. בעלי דירות בבניין שדאגו לרכוש ביטוח לדירתם נדהמו לגלות שכלל לא ברור אם הפוליסה תזכה אותם בפיצוי על הנזק העצום שנגרם להם בעת שאיבדו בבת אחת את הדירה עצמה ואת כל תכולתה. אחת מחברות הביטוח שמיהרה להגיב היא חברת ביטוח ישיר אשר כבר בימים שלאחר האירוע העניקה למבוטחיה מבעלי הדירות בבניין מענק של 10,000 שקלים להתארגנות ראשונית. בימים אלה נודע שהחברה החליטה להוסיף ולהעניק למבוטחים סכום השווה להוצאות שכר דירה לשנה.

האם יש כשל בפוליסות ביטוח מבנה ותכולה?

קשה להבין איך פוליסת ביטוח שכותרתה "ביטוח מבנה ותכולה" לא תכסה אירוע בו המבנה כולו קורס, מכל סיבה שהיא. אולם, מסתבר שבפוליסות הביטוח מוגדר כי ניתן יהיה לתבוע פיצוי במקרים בהם נגרם נזק למבנה או לתכולה כתוצאה ממגוון מסוים של התרחשויות וביניהן אסון טבע (כגון רעידת אדמה, שטפון או סערה עזה במיוחד). פיצוי מגיע למבוטחים גם במקרים של נזק כתוצאה מדליקה בדירה, רטיבות בשל פיצוץ בצינור מים, פריצה ועוד. ייתכן מאוד שהפוליסה אינה מכסה מקרה של קריסה עצמית בשל בלאי. חברות ביטוח אינן ממהרות לשלם פיצוי במקרים בהם תנאי הפוליסה אינם מחייבים אותן לעשות זאת. כך למשל במקרה של קריסת הרצפה באולם האירועים "אולמות וורסאי" (בירושלים, בשנת 2001) נדרש פסק דין מבית המשפט המחוזי (שהתקבל רק ארבע שנים לאחר האירוע) כדי לחייב את חברת הביטוח הראל לשלם פיצוי לבעלי האולם בגין הנזק למבנה ואובדן הכנסות. במקרה של אולם וורסאי קבע בית המשפט שהקריסה נגרמה בשל אירוע "התפוצצות" (תוך מתן פירוש נרחב מאוד למילה), אירוע ביטוחי המאפשר הפעלת הפוליסה. לא ברור אם במקרה של הבניין בחולון תידרש התערבותו של בית המשפט ואם תידרש מה יהיו תוצאותיו של ההליך.

ביטוח ישיר בחרו ללכת לקראת המבוטחים בשעתם הקשה

חברת ביטוח טובה מעניקה פיצוי מלא ובאופן מהיר במקרים בהם היא מחויבת לעשות זאת. בהחלט ייתכנו מקרים בהם לא ברור אם מדובר באירוע שפוליסת הביטוח מכסה, במקרים כאלה נערך הליך בירור אשר בסופו מסתבר אם על חברת הביטוח לשלם או לא. במקרה של קריסת הבניין בחולון חברות ביטוח שבעלי דירות בבניין רכשו מהן פוליסות ביטוח מבנה ותכולה יכולות להמתין עם התשלום אולם לא כך בחרה לעשות חברת ביטוח ישיר. במקביל להליכי בירור שהחלו להתקיים מול רשות ההון הביטוח והחיסכון (הרגולטור של שוק הביטוח בישראל) החליטו בחברת ביטוח ישיר להתחיל להעביר כספים למבוטחים תוך שהחברה מבהירה שלא תהיה דרישה להשבת כספים אלה ללא תלות בתוצאות בירורים שיערכו או הליכים משפטיים שיתנהלו בעקבות האירוע. כאמור, 24 שעות לאחר קריסת הבניין החליטו בביטוח ישיר להעביר סכום התארגנות ראשוני בן 10,000 למבוטחיה מקרב בעלי הדירות בבניין. כשבועיים לאחר העברת הסכום הראשוני החליטו בביטוח ישיר להוסיף ולשלם, בבת אחת, סכום השווה להוצאות שכר דירה למשך שנה. הסכום חושב לפי הערכת שמאי של עלות השכרת נכס דומה לדירה בבניין שקרס. בחברת הביטוח אומרים שההחלטה התקבלה לאחר שהסתבר שהבירור לגבי האפשרות להפעלת פוליסת הביטוח עשוי לארוך זמן מה. למען הסר ספק הודיע מנכ"ל ביטוח ישיר, מר קובי הבר, כי לא תהיה דרישה להשבת הכספים המשולמים למבוטחים ללא קשר לתוצאות הליך בירור כזה או אחר הנוגע לאירוע.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן