משבר האקלים הוביל 16 חברות ביטוח לשלם 67 מיליארד דולר בחצי שנה
זה הפך עניין שבשגרה: שריפות ענק בקליפורניה, באוסטרליה, ביערות הגשם באמזונס, שיטפונות בסין, באירופה, חום קיצוני, הוריקנים עוצמתיים במיוחד וכד'. כדור הארץ מגיב לאופן בו…
יותר ויותר אנשים בישראל מעדיפים לרכוש רכב חשמלי. ישנם יתרונות רבים לעליית שיעור הרכבים החשמליים מכלל הרכבים שעל הכביש, וביחד עם זאת – כשמחליטים לרכוש רכב חשמלי, כדאי לקחת בחשבון גם את כל מה שקשור לביטוח שלו – ביטוח חובה, צד ג' וביטוח מקיף לרכב חשמלי.
כשעולם הרכבים החשמליים הפך בתחילת דרכו לעולם זמין לכלל הציבור, לא כל חברות הביטוח המציעות ביטוח רכב היו ערוכות להציע גם ביטוח לרכב חשמלי. כיום, לעומת זאת, היצע ביטוחי הרכב המתאימים לרכבים חשמליים גדל – אבל הוא כמובן עדיין לא רחב כמו זה של ביטוח לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית. עניין נוסף הוא עלות ביצוע תיקונים ברכבים חשמליים שהיא, לפחות לעת עתה, גבוהה יותר מזו של תיקונים לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית.
ישנן מדינות בהן רכבים חשמליים עלו על הכביש לפני שהופיעו כאלה בישראל, וישנן מדינות בהן אחוז הרכבים החשמליים מכלל הרכבים שעל הכביש צומח מהר יותר מאשר אצלנו בארץ (נורבגיה למשל היא המובילה בעולם בשיעור הרכבים החשמליים ביחס לכלל הרכבים שעל הכביש: נכון לאמצע שנת 2022 תשע מכל עשר מכוניות פרטיות חדשות הנמכרות במדינה זו, הן מכוניות חשמליות). חברות הביטוח בישראל יכולות ללמוד מחברות ביטוח בחו"ל ולקבל מהן נתונים אודות הסיכוי שרכב חשמלי יהיה מעורב בתאונה והעלות הממוצעת של תיקון רכב חשמלי מדגם מסוים לאחר שהיה מעורב בתאונה. נתון חשוב נוסף, בעיקר לביטוחים מקיפים של רכבים חשמליים, הוא מספר הרכבים שנגנבים מדגמים שונים.
אחד המשתנים המשפיעים על עלות ביטוח רכב הוא התקנת מערכות עזר למניעת תאונות. מערכות המתריעות מפני סטייה מנתיב, נסיעה במהירות מופרזת, קרבה לרכב אחר ועוד. ישנן גם מערכות המתקנות את ההיגוי ומבצעות בלימה באופן אוטונומי במידת הצורך. מערכות כאלה מפחיתות את הסיכוי למעורבות בתאונה ולכן מורידות את עלות הביטוח. רכבים חשמליים מצוידים במערכות עזר מתקדמות.
עבור רכבים חשמליים כמעט ואין שאלה האם לבטח אותם בביטוח מקיף או להסתפק בביטוח צד ג'. רכבים יקרים כמעט תמיד מבוטחים בביטוח מקיף, עדיין אין רכבים חשמליים "וותיקים" מספיק כך שערכם כבר ירד, ולכן כל הרכבים החשמליים בארץ הם רכבים חדשים שמחירם גבוה. לפיכך נדיר למצוא רכב חשמלי בישראל שאינו מבוטח בביטוח מקיף.
יש מעט מוסכים הערוכים לבצע תיקונים ברכבים חשמליים. חלקי החילוף לרכבים חשמליים הם יקרים. מסיבות אלה תיקון רכב חשמלי לאחר תאונה הוא, בממוצע, יקר יותר מתיקון רכב בעל מנוע בעירה פנימית.
לרכבים חשמליים ביצועים טובים יחסית לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית, תאוצה חזקה ומהירות סופית גבוהה. ברכבים כאלה חשוב לדעת מתי ניצול היכולות שלהם עלול להיות מסוכן. בינתיים הנתונים מראים שרכבים חשמליים נוטים פחות להיות מעורבים בתאונות, כנראה שהסיבה היא שמי שרוכשים רכבים כאלה הם אנשים בעלי קווי אופי שהופכים אותם לנהגים זהירים.
ישנם דגמי רכב הנגנבים יותר מאחרים, בין אם משום שיש להם ביקוש בשטחי הרשות הפלסטינית ובין אם משום שניתן לפרק אותם ולמכור חלקים שלהם כחלקי חילוף. רכבים חשמליים, לפחות לעת עתה, כמעט אינם נגנבים.
עלות הביטוח לרכב חשמלי מחושבת ממש כמו עלות הביטוח לרכב בעל מנוע בעירה פנימית. נלקח בחשבון העבר הביטוחי של הנהג, דגם הרכב וגילו (ממנו נגזרים מחיר הרכב, עלויות תיקון, סיכוי להיות מעורב בתאונה וסיכוי להיגנב). מכיוון שמדובר ברכבים חדשים שעדיין לא הצטברה עבורם כמות גדולה של נתונים מחירי ביטוח לרכב חשמלי נוטים להשתנות יותר ממחירי ביטוח רכב בעל מנוע בעירה פנימית. חשוב לעשות סקר שוק ולהשוות לא רק מחיר אלא גם את היקף הכיסוי.