בן אנד ג'ריס – התביעה הייצוגית בדרך חברות הביטוח בכוננות ספיגה - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

בן אנד ג'ריס – התביעה הייצוגית בדרך חברות הביטוח בכוננות ספיגה

ביטוח

חברת הגלידות בן אנד ג'ריס (NASDAQ: BEN), כיום בבעלות Uniliver PLC (NASDAQ: UL), היא עוף מוזר מעט בזירת התאגידים הבינלאומיים. החברה הוקמה ב-1978 על ידי בן כהן וג'רי גרינפילד כדוכן להכנה ומכירת גלידות בתחנת דלק בעיר ברלינגטון שבמדינת ורמונט בארה"ב. לכבוד יום השנה לפתיחת העסק ערכו בעליו יום חלוקת גלידות חינם, עדות לאופיים המיוחד, אותו הנחילו לחברה שלהם. יום חלוקת גלידה חינם לעוברים ושבים עדיין נערך בסניפי גלידות בן אנד ג'ריס בארה"ב אולם התאריך אינו אחיד וכך נמנעת הסתערות עמה החברה לא ערוכה להתמודד.
עד שנרכשה על ידי יוניליבר בשנת 2000 כבר היו לבן אנד ג'ריס כמה מאות סניפים בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם.

נראה ששורשיהם היהודיים של בן וג'רי הניעו אותם לבחור בישראל כאחד מן היעדים המרכזיים בהם רצו למכור את תוצרתם, כבר בשנת 1982 העניקה החברה רישיון למפעל בבאר טוביה לייצר ולמכור גלידות בן אנד ג'ריס בארץ וכך הפכה בן אנד ג'ריס למותג הבינלאומי הראשון שיוצר בישראל.
לאחרונה עלתה בן אנד ג'ריס לכותרות בארץ ובעולם כאילו נכנעה ללחץ תנועת BDS והכריזה כי היא מפסיקה מכירת הגלידות מתוצרתה באזורים המכונים, לפי הודעת החברה מה-19 ביולי 2021, "שטחים פלסטינים כבושים". מסתבר שחייל ישראלי אחד, המשרת בשטחים וכנראה שחווה פגיעה אישית, מסוג כזה או אחר, על רקע הפסקת ממכר גלידות בן אנד ג'ריס באזור, נעזר באמו שהינה עורכת דין במקצועה, כדי להגיש תביעה ייצוגית על סך 14 מיליון שקלים כנגד החברה בשם כל אדם שנפגע מן המהלך שביצעה.

משמעות התביעה

חשוב לציין כי הגשת תביעה ייצוגית מותנית בקבלת אישור מבית משפט, בקשה בעניין הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז וקשה לקבוע אם ייעתר לבקשה או ידחה אותה. עוד חשוב לציין כי התביעה עוסקת בנזק בלתי ממוני הנגרם לכל מי שגר בשטחים או שוהה בהם, דהיינו אין הכוונה לנזק שניתן לאמוד את היקפו ולתת לו ביטוי שווה ערך בכסף אלא פגיעה אמורפית במהותה, כגון אי נחת שנובעת מפעולת החברה (למשל, שלילת האפשרות להמשיך וליהנות ממנהג קבוע, פחות או יותר, של רכישת גלידת בן אנד ג'ריס). תביעה ייצוגית נועדה לאפשר נקיטת פעולה כנגד מהלך של גוף גדול ורב עצמה הגורם נזק בהיקף קטן למספר גדול של אנשים. מגישי התביעה, במידה והיא נוחלת הצלחה, יכולים לקבל לכיסם פיצוי גדול, המשמש קטליזטור עבורם להגשת התביעה, ויתר הנפגעים, קהל רחב הכלול בזה שהנתבעת גרמה לו, לכאורה, לנזק, יזכו, אם תתקבל התביעה, לפיצוי בדרך עקיפה (למשל, סכום שהחברה תידרש להשקיע במימון מיזם לטובת אותו ציבור).

האם בן אנד ג'ריס מפלים לרעה על בסיס מקום מגורים?

לפי חוק איסור הפליה (תשסא-2000) אסורה הפליה בדמות מניעת כניסה למקום בידור ומקומות ציבוריים על רקע שאינו רלוונטי, כמו גם בדמות הפליה כזו בהספקת מוצרים. בבקשה להגשת התביעה הייצוגית נטען שבן אנד ג'ריס העולמית הציבה אולטימטום בפני בעל הזיכיון הישראלי ודרשה ממנו לחדול מהספקת תוצרת החברה בשטחים ואם לא יעשה זאת הזיכיון שלו לא יחודש.

מוקדם לקבוע מה יעלה בגורל הבקשה להגשת התביעה הייצוגית, ואם תוגש, מה תהיינה תוצאותיה. אחת הסוגיות המעניינות הקשורות בתביעה מסוג זה הוא האפשרות הקיימת כיום עבור חברות לכסות עצמן בפוליסת ביטוח המגנה עליהן מצורך לשלם פיצויים בגין תביעות נזיקין. אין ספק שחברת בן אנד ג'ריס מבוטחת כנגד מקרה של לקוח או לקוחות הניזוקים באופן כזה או אחר מצריכת מוצרי החברה, ייתכן מאוד שגם אם תצלח התביעה בן אנד ג'ריס לא יהיו מי שיידרשו, בסופו של יום, לשאת באחריות לתוצאות ההחלטה שקיבלו בנוגע להמשך מכירת גלידות בן אנד ג'ריס בשטחי יהודה ושומרון.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן