עוד עסקת נדל"ן לכלל: 10,000 מ"ר בסקיי טאואר תל אביב - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

עוד עסקת נדל"ן לכלל: 10,000 מ"ר בסקיי טאואר תל אביב

סקיי טאוואר

שוב ושוב אנחנו מסקרים את רכישות הנדל"ן בסכומי העתק של חברות הביטוח, ורק לאחרונה, עם תום הרבעון השלישי של 2021 ופרסום הדו"חות הפיננסיים של שש חברות הביטוח הגדולות בארץ, התגלה כי חברות הביטוח הגדילו את שורת רווח שלהם באופן משמעותי, רובן ככולן ייצרו את רוב הרווחים שלהם לא מפעילות בשוק הביטוח – אלא דווקא מתיק ההשקעות שלהן – בעיקר בפרויקטי נדל"ן ובקרנות המשקיעות בנדל"ן.

בתחילת השבוע שעבר פורסם כי חברת כלל ביטוח מנהלת מו"מ לרכישת משרדים על שטח של כ – 10,000 מ"ר באחד מהפרויקטים הנחשקים והאטרקטיביים בדרום תל אביב המתחדשת. זאת, רק כשבועיים לאחר שפורסם כי כלל משקיעה כמעט 100 מיליוני שקלים בבית משכיות בהרצליה פיתוח, מבנה משרדים, מסחר וחניות שכבר נמצא רובו באחזקת חברת כלל. כלל היא לא חברת הביטוח היחידה שמשקיעה מיליונים בנדל"ן בחודשים האחרונים: לפני כשבועיים פורסם כי חברת הביטוח מנורה משקיעה כ – 100 מיליוני שקלים בארבעה פרויקטים של התחדשות עירונית בתל אביב, רמלה, חולון ובבת ים; חברת הביטוח הפניקס ביצעה מהלכים לרכישת כ – 25% ממניות מתחם "העיר הלבנה" במעל 100 מיליוני שקלים; חברת הביטוח הראל רכשה כ – 20% ממניות חברת הנדל"ן עץ השקד תמורת כ – 60 מיליוני דולרים – והרשימה ממשיכה והולכת. סה"כ, ששת חברות הביטוח הגדולות בישראל (הפניקס, הראל ביטוח, כלל ביטוח ופיננסים, מגדל ביטוח, מנורה מבטחים ואיי די איי חברה לביטוח) הכפילו את שווי השוק של תיק הנכסים המנוהל שלהן בשנים האחרונות, לשווי שוק מצרפי אדיר של לא פחות מאשר 1.5 טריליוני שקלים.

הפרוייקט החדש של כלל – בתקופה סוערת של החברה

לצד זרם ההשקעות הבלתי פוסק של חברות הביטוח בפרויקטי נדל"ן ובחברות נדל"ן – אנחנו רואים חוסר יציבות מפתיע גם בשוק הביטוח ככלל, וגם בניהול והבעלות ובהרכב חברת ההנהלה של מספר חברות ביטוח גדולות. למשל, לא מזמן סקרנו את ההפסדים הגדולים בשוק ביטוחי הרכב, שצפוי שיביאו איתם עליה במחירי ביטוח הרכב במהלך שנת 2022. ריבוי הרכבים על הכבישים והמספרים הנוסקים של תאונות דרכים – גם כאלה המסתכמות, למרבית המזל, בנזקים לרכוש בלבד – הגדילו משמעותית את ההוצאות של חברות הביטוח עבור פוליסות ביטוח רכב, וגרמו להפסדים בסקטור זה של שוק הביטוח. בתחום חוסר היציבות בהנהלה, נציין במשפט אחד את חברת מגדל ביטוח, שמאז שנת 2014 נאלצה לוותר על תשעה מנהלים בכירים ומאז שנת 2019, עת רכש איש העסקים שלמה אליהו את החברה, נמצאת באי שקט בלתי פוסק עם מה שנראה כמו מצעד בלתי פוסק של נטישות מנכ"לים ואנשי ניהול בכירים את החברה.

כלל ביטוח גם היא לא חווה תקופה שקטה לאחרונה – רבות דובר בעניין הניסיון של איש העסקים אלפרד אקירוב להשתלט על החברה עם רכישת עוד 15% מכלל מניות החברה, בנוסף ל – 15% מהמניות שכבר נמצאות בבעלותו. הקושי העולה מניסיון השתלטות זה נובע בעיקר מעיקרון הריכוזיות החשוב ומניגוד האינטרסים בפעילות בין לאומית בתחום הנדל"ן.

לצד המורכבויות והתנודתיות בניהול החברה, כלל ביטוח מתקדמת עם ההשקעה בפרוייקט מגדלי סקיי טאואר ברחוב המסגר בדרום המתחדש של תל אביב. החברה מנהלת מו"מ לרכישת כ – 10,000 מ"ר של משרדים ומסחר, כ – 30% מכלל שטחי המסחר בפרויקט, במחיר שלא פורסם אולם ההערכות הן שסדרי הגודל של היקף ההשקעה נע בין 400 ל – 450 מיליוני שקלים. ההכנסה השנתית הצפויה לחברת הביטוח כלל משכירויות בלבד עקב רכישה זו עומדת על כ – 20 מיליוני שקלים.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן