הפסדים של 700 מיליוני שקלים לחברות הביטוח בתחום ביטוחי הרכב - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

הפסדים של 700 מיליוני שקלים לחברות הביטוח בתחום ביטוחי הרכב

ביטוח רכב

על אף דו"חות רבעוניים שהתפרסמו לחברות הביטוח המציגות שורת רווח גבוהה, ואפילו גבוהה מאוד – בחודש האחרון מניות רבות של חברות הביטוח מציגות ירידות שערים: מניית חברת הביטוח מגדל איבדה מעל 9% ממחירה, מניית כלל איבדה כ – 6% ממחירה, מנית מנורה מבטחים איבדה 1.5% ממחירה, ועוד.

תחת החששות הכבדים שהביא איתו הזן החדש של הקורונה, הוא האומיקרון, הבורסה התנהלה התנודתיות יתרה. ניראה שמי שסבלו בעיקר מהעלייה במדד הפחד הם מניות הפיננסים וחברות הביטוח. אבל מעבר לתנודתיות הנקודתית שנגרמה בצל הקורונה, משהו אחר קורה בשוק הביטוח בישראל, והוא לא נקודתי.

רק לאחרונה דיווחנו על שורת הרווח הגבוהה בדו"ח הרבעוני של חברת הביטוח הפניקס, שהגיעה למקום הראשון בטבלת חברות הביטוח הרווחיות ביותר ברבעון. הרווח הגבוה של הפניקס לא נבע מפעילות החברה בתחום הביטוח או המוצרים הפיננסיים – אלא דווקא מתיק ההשקעות והנכסים שהחברה מחזיקה. כשמודדים את רווחיות החברה בתחום הביטוחים בלבד, היא נמצאת הרחק מאחור ביחס לשאר חברות הביטוח, ולמעשה, כל חברות הביטוח מציגות ירידה ברווחי מכירות הפוליסות, מוצרי החיסכון לפנסיה והמוצרים הפיננסיים.

עיקר הירידה ברווחיות – תחום ביטוחי הרכב

לצד רווחי שיא של 5.2 מיליארדי שקלים לששת חברות הביטוח מאז תחילת שנת 2021, בניכוי הפעילות בשוק ההון והרווחים על אחזקות ונכסים של חברות הביטוח, ההפסד המצרפי בשוק ביטוחי הרכב עמד על 700 מיליוני שקלים ברבעון השלישי של שנת 2021. ההפסדים על ביטוחי הרכב נובעים משתי סיבות עיקריות: האחת היא ריבוי גניבות רכב במהלך שנת 2021, ותביעות ביטוח מקיף המגיעות בעקבות מכת הגניבות. הסיבה השנייה היא העלייה הדרמטית במספר תאונות הדרכים בשנת 2021: מאז תחילת השנה אנחנו רואים עליה של 18% במספר תאונות הדרכים הקטלניות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שאמנם התאפיינה בסגרים, בידודים, והרבה פחות נסיעות – ובכל זאת, היא מהווה מקור טוב להשוואה. נכון לסוף אוקטובר, ישראל איבדה 300 איש לתאונות דרכים, מתוכם כ – 80 הולכי רגל, ומספר כמעט זהה של רוכבי אופניים. חשוב לזכור כי מבחינת תביעות הביטוח, תאונות המערבות פגיעה בנפש ותאונות קשות הן כמובן משמעותיות, אולם גם תאונות קטנות, ובמיוחד ברכבים חדשים שנוסעים בכבישי ארצנו השנה במספרי שיא, מהוות פגיעה קשה ברווחיות בשל הוצאות על תיקונים וירידות ערך.

מי חברת הביטוח שהפסידה הכי הרבה?

למקום הראשון ברשימת חברות הביטוח המפסידות לאחרונה מגיעה חברת איי די איי, המפעילה של "ביטוח ישיר", שספגה ירידה של כ – 28% ברווחים ממכירת פוליסות ביטוח בסיכום הרבעון השלישי. איי די איי מדווחת כי עיקר ההפסדים נובעים מהשינויים בשוק ביטוחי הרכב, והחברה אינה מנהלת תיק השקעות משמעותי שמגדר את ההפסדים בפעילות הביטוחית.

אחרי איי די איי אנחנו מוצאים לפי סדר ההפסדים את איילון ביטוח, מגדל שעדיין מחליפה חברי הנהלה בקצב מדאיג, ווישור שהפסידה החודש כמעט 6%, הראל, מנורה, הפניקס, וכלל ביטוח שעדיין מתמודדת עם ניסיון השתלטות מצד איש העסקים אלפרד אקירוב, מצב של אי וודאות שבוודאי לא עושה טוב לפעילות החברה או למחיר המניות שלה.

פוליסות ביטוח הרכב יתייקרו

אין ספק כי בעקבות השינויים במפת תאונות הדרכים, ישתנה מחירי פוליסות ביטוח הרכב – לרעת הצרכנים כמובן. אחרי הכל, מי שיכסה את הזינוק בעלויות ביטוחי הרכב הוא אנחנו, בעלי הרכבים המבוטחים, ומכיוון שפוליסות הביטוח הנמכרות לרכבים הן פוליסות שנתיות – אנחנו צפויים להתחיל להרגיש את השינוי בכיס, בקרוב ובמהלך השנה הקרובה. נקודת האור בתחזית הקודרת הזו היא ריבוי האפשרויות לביטוחי רכב מותאמים אישית הצפויים לספק הוזלה בביטוח לצד ההתייקרות הגורפת של הפוליסות. חברות אינשורטק צעירות, נגישות וידידותיות למשתמש כבר מציעות היום ביטוחי רכב מותאמים לסוג הרכב, למספר הקילומטרים שאתם צפויים לגמוע השנה ולמאפייני הנהג (למשל המגדר שלו, גילו ושנות הניסיון שלו בנהיגה), במחירים אטרקטיביים. גם מחירים אלה יעלו – אולם יציעו פוליסות ביטוח גמישות, דקות ומתאימות יותר לנהגים.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן