הצעת חוק: הרחבת ביטוחי מבנה לטובת מבנים שעלולים לקרוס בישראל - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

הצעת חוק: הרחבת ביטוחי מבנה לטובת מבנים שעלולים לקרוס בישראל

ביטוח מבנה

בניין אחד בחולון קרס ובדרך נס איש לא נפגע, הקריסה הותירה את המשפחות המומות ונטולות קורת גג. הערכות זהירות מדברות על כ – 100,000 מבנים ישנים נוספים בישראל שנמצאים בסכנת קריסה, ולאחרונה הוגשה הצעת חוק שתחייב את חברות הביטוח לשפות מקרים של צו פינוי או קריסת מבנה, שאינם כלולים בפוליסות ביטוח המבנה כיום.

בתחילת ספטמבר התרחש אירוע שטלטל את המדינה: בניין בן ארבע קומות התמוטט וקרס בחולון. הדיירים בבניין קיבלו התראה קצרה מאוד לאסוף חלק קטן מהמיטלטלין והרכוש  וכך במהלך הקריסה לא היו נפגעים או פציעות. ביחד עם זאת, מבחינת רכוש הפגיעה הייתה עצומה ועוד היו לה השלכות לאחר התרסקות המבנה. כפי שהסתבר, לדיירי הבניין ולרבים מבעלי הדירות בישראל, ביטוח מבנה אינו כולל כיסוי ושיפוי לנזקים במבנה המתרחשים כתוצאה מבלאי – אלא רק שיפוי וכיסוי הנזקים המתרחשים כתוצאה מאירוע פתאומי ובלתי צפוי, כמו פריצה, שריפה או פיצוץ של צינור מים. כך, עשרות המשפחות שאיבדו את הדירה שלהן, את כל רכושן ואת הביטחון שבגג מעל לראשן – נותרו ממש הלכה למעשה בלי כלום. האירוע התרחש בתחילת ספטמבר השנה (2021), ומאז רחשה הארץ בנושא ביטוח המבנה. אחרי הכל, קשה להאמין שמשפחות שהדירה שלהן התמוטטה ושהיו בעלי ביטוח מבנה, יוותרו בלי כלום. האם אפשר להבטיח שביטוח מבנה יכסה גם מקרים כאלה, של קריסת המבנה כולו? ועד כמה חשוב להכיר את הפרטים?

הערכות של מומחים: הבניין בחולון הוא רק הסנונית הראשונה

בניינים גבוהי קומות רבים בישראל נבנו במהלך שנות החמישים, השישים והשבעים, והם פשוט מיושנים. הבניין שקרס בחולון, הושלם בשנת 1973 ומאז לא עבר בדיקה מקצועית של מהנדס בניין כמתחייב על פי חוק בישראל, או תיקון לתשתית המבנה. הקריסה, אם כן, נפלה על הדיירים כרעם ביום בהיר – אף על פי שסימנים להיחלשות תשתית הבניין כנראה היו קיימים עוד לפני שהבניין קרס ולא טופלו. הערכתם של מהנדסי בנייה ומקצוענים רבים אחרים בתחום היא שיש עוד אלפי בניינים בישראל, שמצב התשתיות שלהם לא בטיחותי ואף מסוכן. מבנים נוספים בערים רבות בישראל הם מיושנים וכמו הבניין בחולון, לא עברו בדיקות שגרתיות שיבטיחו את חוזק היסודות ובטיחות המבנה בתדירות מספקת, או אף בכלל. ההערכה היא כמדובר במספר התחלתי של כ – 100,000 מבנים בארץ, הנמצאים בסכנת קריסה.

אם אי אפשר להבטיח את חוזק התשתיות – לפחות כדאי לדאוג לביטוח מתאים

בספטמבר השנה (2021) הוגשה הצעת חוק על ידי ארבעה חברי כנסת מסיעת "יהדות התורה", לבחינת האפשרות להרחיב על פי חוק את פוליסות הביטוח של מבנים, כל שאלה יכללו גם כיסוי במקרה של צווי פינוי או קריסה של המבנה. ההצעה הוגשה על רקע ההערכה כי מספר הבניינים שיקבלו צווי פינוי עקב סיכון לקריסתם צפוי לגדול בשנים הקרובות בישראל, ובעוד מטרת המהלך הממשלתי הוא ברור ולטובת הדיירים, הקושי יהיה לחייב את חברות הביטוח להוסיף כזה כיסוי ביטוחי לביטוחי מבנה קיימים בדירות ישנות, כאשר הסיכון גדל – אולם הפרמיה הביטוחית כבר קיימת.

מאות אלפי משפחות בסכנה, משהו חייב לקרות

על פי הערכות, כאמור, כ – 100,000 מבנים בארץ נמצאים כעת בסכנה לקריסה ולא נבדקו התשתיות שלהן על פי חוק. מהנדסי העיריות בעיריות רבות בארץ יצאו בקריאה בהולה לחייב וועדי בניין בביצוע שגרתי של בדיקת מהנדס עבור חוזק היסודות בבניינים ישנים. בינתיים, מי שמתגוררים בבניינים שכאלה הם חסרי אונים. כך או כך, פוליסות ביטוח מבנה אינן מכסות בפני האפשרות שהבניין שלהם פשוט יקרוס, ויותיר אותם חסרי כל. מכירת דירות כאלה תותיר את המשפחות עם פער תקציבי, במיוחד כאשר ישנה הלוואה למימון הנכס שעדיין קיימת. הפתרון יהיה חייב להגיע בצורה שינוי מהותי של פוליסת ביטוח המבנה, ו/או נטילת אחריות על מצב המבנים בכל עיר על ידי צוות המהנדסים של העירייה וקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות בהן קיים סיכון לקריסת המבנה.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן