השנה שאזרחי לואיזיאנה יעדיפו לשכוח: מגפה, סופה ומחירי ביטוח במגמת עלייה - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

השנה שאזרחי לואיזיאנה יעדיפו לשכוח: מגפה, סופה ומחירי ביטוח במגמת עלייה

ביטוח

הוריקן איידה הייתה מהסופות החזקות שראינו בארה"ב בעידן הזה, והשפעותיה מרחיקות לכת. לצד הנזקים שנגרמו מרוחות של 240 קמ"ש וגשמים עזים שהציפו תשתיות, מתמודדת לואיזיאנה גם עם גל של חולי קורונה ומאושפזים, וגם עם עליות מחירים של חומרי גלם וידיים עובדות. על גל הצרות שפקד את המדינה הקטנה והמיוחדת של ארצות הברית.

בסוף אוגוסט השנה הכתה בחופים של לואיזיאנה סופת ההוריקן "איידה", שבתוך שלושה ימים התחזקה לסופה בדרגה ארבע, דרגה אחת בלבד מתחת לדרגה החזקה ביותר של סופות הוריקן שהאנושות מתמודדת איתם. מושל לואיזיאנה כינה את ההוריקן "הסופה החזקה ביותר באזור ב – 170 השנים האחרונות" ואם כל זה לא מספיק, איידה הכתה בלואיזיאנה בשיאו של גל קורונה, עם כ – 2,700 חולים קשים שמאושפזים בבתי החולים בשל המגיפה. עם בתי חולים עמוסים, רוחות במהירות של 240 קמ"ש, ומיליוני תושבים שנותקו מאספקת החשמל במדינה, מדובר על צירוף מכות שעוד נשמע עליו רבות.

העלויות והמחירים של איידה: אנחנו עדיין סופרים

הנזקים המוערכים של הוריקן איידה לבתים ולרכוש בלואיזיאנה עומדים כרגע על כ – 50 מיליארדי דולרים, אולם אין ספק שאפילו בהיבט הפשטני של אומדן הנזקים הנומינאלי, האמריקאים עוד לא סיימו לשיים, לקטלג ולספור את נזקי הסופה, שרק בתחילת ספטמבר שככה. אבל, הנזקים ברכוש הם במקרה הזה רק קצה הקרחון – הוריקן איידה הביאה נזקים נוספים שצפויים להשפיע על איכות ההתמודדות של תושבי לואיזיאנה עם אסון הטבע שפקד אותם. מגפת הקורונה, שכאמור בלואיזיאנה הביאה לגל נוסף של הדבקות לצד ההתמודדות עם הסופה, השפיעה גם על מחירי חומרי הגלם והזמינות של כוח אדם (כמו גם המחיר לשעה) לטובת תיקון והחזרת המצב לקדמותו במאות אלפי הבתים ובתי העסק שניזוקו מעל שטח עצום לאורך גדות נהר המיסיסיפי. בעולם כולו מורגשת עליית מחירים בעקבות שני משתנים משמעותיים של ימי הקורונה. הראשון הוא המחסור בכוח אדם לא מקצועי, כשעליית השכר לשעה בארה"ב היא של כמעט 10% מאז הרבעון השלישי של 2020. המשתנה המשמעותי השני המשפיע על עליות המחירים הוא השינויים בשרשראות האספקה, עקב פחות מובילים, פחות מטוסים, וכדומה. העיכובים בשרשראות האספקה מורגשים בארה"ב, כמו בכל העולם, וצפויים להאט ולייקר את החזרה לשגרה בלואיזיאנה של אחרי הוריקן איידה.

שנה של חוסר מזל?

המשולש הלא ייאמן של חוסר מזל: הוריקן איידה, קורונה, אינפלציה, בלואיזיאנה מדברים על השבתה אזורית שצפויה להימשך על פני שבועות. בעקבות הוריקן איידה הגיעו סופות גשמים שהציפו כבישים ודרכי גישה, וסוכני ביטוח כמו גם אנשי ממשל ושמאי נזק – מתקשים להגיע למקום הסופה על מנת להעריך את הנזקים שנגרמו ואת עלויות התיקון והזמנים שיידרשו על מנת להשיב את הסדר על כנו. מעבר לקושי הטכני צפויים צוותי העבודה במקום להתמודד עם מחסור בדלקים, תקלות בתשתיות, מזג אוויר לא צפוי, הפסקות חשמל שנובעות מפגיעה בתשתיות הייצור במקום ועוד. כל אלה – יקשו על התמחור והתפעול של ביצוע התיקונים הנדרשים, בבתים פרטיים, במבני ציבור, בתשתיות, בבתי מסחר וברכוש שנפגע מהסופה. בארצות הברית פועלת סוכנות ניהול פדרלית לניהול מצבי חירום, ולצד הערכת הנזק היא גם מספקת ביטוח פדרלי כנגד נזקי שיטפון מטעם הממשל, שיכסה חלק מהנזקים הנגרמים על ידי סופות ופגעי מזג אוויר. השיפוי שיתקבל מביטוח פדרלי זה, יתקבל כפי הנראה ללא עיכובים – אולם הוא מכסה רק חלק מנזקי הסופה. לצד הפעלת ביטוח זה, נכסים פרטיים רבים מכוסים על ידי ביטוחי רכוש פרטיים ויש נזקים שאף ביטוח לא ישפה את בעליהם, כמו למשל אבדן של מידע לעסקים ופגיעה נוספת בשרשראות אספקה. לואיזיאנה היא בירת הפלסטיק של העולם, אם הנזקים שתוארו עד כה אינם חריפים מספיק, כדאי לדעת שבלואיזיאנה ממוקמים שניים מהמפעלים הפטרוכימיים הגדולים בעולם, דאו כימיקל ופטרו פלסטיקס. מפעלים אלה שספגו פגיעה קשה בעקבות הסופה, הושבתו לתקופה לא ידועה. עם ביקושים גבוהים ממילא למוצרי פלסטיק בעקבות ההעדפה למוצרים חד פעמיים בתקופת המגיפה, אנחנו מצפים לראות עליות מחירים של חומרי גלם ומוצרי פלסטיק בעתיד הקרוב – בארצות הברית וגם במדינות אחרות בעולם.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר

דילוג לתוכן