מדוע מחירי ביטוח הרכב עולים מהר יותר משהם יורדים? ועדת הכנסת מאתגרת את רשות שוק ההון - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

מדוע מחירי ביטוח הרכב עולים מהר יותר משהם יורדים? ועדת הכנסת מאתגרת את רשות שוק ההון

עימות סוער סביב העלייה במחירי ביטוח הרכב

דיון מתוח בוועדת הכלכלה של הכנסת ביום רביעי העמיד במרכז את ההאצה במחירי ביטוח הרכב בישראל — ואת הפיקוח שאמור לרסן אותם. יו״ר הוועדה, ח״כ דוד ביטן, מתח ביקורת חריפה על רשות שוק ההון, והאשים כי חברות הביטוח מעלות מחירים במהירות, אך מורידות אותם בשיעורים מזעריים — וכל זאת בזמן שהרווחיות בענף מטפסת.

״יש בעיה,״ אמר ביטן בפתח הדיון. ״המחירים עולים מהר ויורדים לאט. הרווחים המריאו. אני לא יודע איזה סוג של פיקוח אתם עושים.״ דבריו קבעו את הטון לעימות טעון, המשקף תסכול ציבורי גובר מעלויות ההחזקה ברכב בישראל.

הרגולטורים מגנים על פעולותיהם — אך הלחץ לתוצאות גובר

נציג רשות שוק ההון, ודיע עווד, דחה את הטענות על פיקוח רופף והדגיש כי הרגולטור החל בתהליך מובנה ומבוסס נתונים לתיקון עיוותים בשוק. לדבריו, ביטוח רכוש רשם הפסדים של 1.5 מיליארד ש״ח ב־2022, לצד רווח צנוע של 134 מיליון ב־2023 — לפני שחברות הביטוח העלו את התעריפים בכ־30% בשנת 2024.

כאשר האשים אותו ביטן כי הוא מכין לעצמו מקום עבודה עתידי בענף הביטוח, עווד הגיב בתקיפות: ״אנחנו מפקחים מקצועית.״ הוא הוסיף כי לראשונה נקבע מועד חובה להגשת תעריפים חדשים על ידי החברות, צעד שנועד להדק את הפיקוח.

עווד פירט גם את נתוני הרווחיות: רווח של 1.8 מיליארד ש״ח ב־2024 ועוד 1.2 מיליארד בחצי הראשון של 2025 — מה שהוביל את הרשות להוציא בקשות מידע רחבות ולפתוח בשימועים לבחינת מודלי הסיכון. ״גילינו פער בין הסיכון לבין העלייה בפועל וביקשנו תעריף חדש,״ אמר, וקרא למחוקקים ״לאפשר לנו להשלים את התהליך״.

אך ביטן לא השתכנע: ״עד שתסיימו, המחיר יעלה שוב,״ הזהיר.

מנהלי הביטוח מצביעים על עלויות עולות ובעיות מבניות

בעוד המחוקקים תקפו את הרגולטורים, מנהלי חברות הביטוח הדגישו את המציאות התפעולית שמאחורי העלאות המחירים. מנכ״ל איגוד חברות הביטוח טען שאין עסק שיכול לעמוד בעלייה של 44% בהוצאות מבלי להתאים את תעריפיו. לדבריו, עלויות חלפים, הוצאות תיקון ואינפלציה מכבידות על מרווחי החיתום.

עם זאת, חברי הוועדה הטילו ספק בכך שההסברים הללו מצדיקים עליות כה חדות. ח״כ מאיר כהן ציין כי צרכנים בישראל משלמים פי ארבעה עד חמישה יותר מאשר באירופה על ביטוח רכב, והגדיר את אחזקת הרכב בישראל כ״מותרות״. הוא גם רמז כי מעורבות חברות הביטוח בשוק החלפים עשויה ליצור עיוותי תחרות.

שלמה יצחק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, הוסיף כי חברות הביטוח מתמחרות את הפרמיות לפי מחירוני רכב שאינם משקפים את המחירים בשוק בפועל. חוסר ההתאמה הזה, לדבריו, מוביל לחוסר יציבות תעריפית ולפגיעה באמון הציבור.

מה הלאה לשוק ביטוח הרכב בישראל?

הדיון בוועדה ממחיש את הפער המתרחב בין קצב הפעולה של הרגולטור, המציאות הכלכלית של חברות הביטוח, והלחץ הפוליטי להפחתת הנטל על הציבור. ככל שרשות שוק ההון ממשיכה בבחינה רב־שנתית של מודלי תמחור ומבני סיכון, הדרישה הציבורית לתוצאות מוחשיות צפויה להתגבר.

בחודשים הקרובים, מחוקקים, רגולטורים ושחקני השוק יידרשו לאזן בין עלויות תפעול עולות לבין הצורך בשקיפות תמחור ובהפחתת נטל הפרמיות. השאלה האם הרפורמות של הרשות יצליחו לייצב את השוק — או שמא יידרש מהלך חקיקתי רחב — תעמוד במרכז הדיון על עתיד ביטוח הרכב בישראל.

Skip to content