ליברה – משבשבת את שוק הביטוח, אבל מה עם שורת הרווח? - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

ליברה – משבשבת את שוק הביטוח, אבל מה עם שורת הרווח?

אינשורטק

שיבוש, או חדשנות משבשבת, הם מונחים מרכזיים בחקר הטכנולוגיה המשליכים על עולם ההשקעות והם מתארים טכנולוגיה המפרה את הסדר הקיים והמסורתי, ומאפשרים קפיצת מדרגה בהיבטים רבים ומובילים ליצירה של שווקים חדשים, מוצרים וכמובן משפיעים על אורך החיים שלנו.

בשנים האחרונות, הטכנולוגיה חודרת לחיינו ביתר שאת, משבשת תחומים מסורתיים ומספקת הזדמנויות מעניינות למשקיעים. אחד השיבושים המובהקים בעשורים האחרונים הוא הסמרטפון. הגרסה היצירתית למכשיר הטלפון הושקה בשנת 2006 ע"י אפל (אייפון) ומאז שינתה את האופן בו אנו מתנהלים. הטלפון הפך למחשב והפעלה באמצעות מגע הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. בדרך קמו ונפלו חברות רבות ומשקיעים רבים, ויש עוד דוגמאות רבות לטכנולוגיות משבשות מהשנים האחרונות. חישבו למשל על ויקיפדיה שהחליפה את תעשיית האנציקלופדיות או את המצלמה הדיגיטלית ותאורת ה-LED שהחליפו את הקודמים להם.

האם ליברה היא דוגמה לשיבוש מוצלח בתחום הביטוח המסורתי? לאחר ירידה של כ-60% בשווי החברה בבורסה בת"א התשובה לא פשוטה.

ביטוח – מסורת, מסורת, מסורת

אחד התחומים שטרם עברו שיבוש הוא תחום הביטוח. מדובר בענף בו המוצרים בנויים באותו האופן כבר מאות שנים. השירותים הניתנים ניתנים ברוב המקרים דרך סוכן ביטוח ומפת חברות הביטוח בישראל כמעט ולא השתנתה בעשרות השנים האחרונות. תחום הביטוח מוכר כמסובך, מסורבל ובעיקר לא נגיש עבור המבוטחים.

ובכל זאת, בשנים האחרונות הדיגיטציה התחילה לחדור לתחום הביטוח. מספר מצומצם של חברות קמו ומציעות שירותי ביטוח דיגיטליים בשיטת ה'שירות-עצמי'. החברות הגדולות התחילו להציע אף הן שירותים דומים, וכיום ניתן להפעיל ביטוחים מסוימים בצורה קלה משמעותית.

אחת החברות החדשות בתחום היא חברת 'ליברה'. מהי החדשנות שלה בתחום? והאם היא מהווה הזדמנות עבור המשקיעים?

ליברה – קווים לדמותה

ליברה נוסדה בשנת 2017 וחרטה על דגלה את המהפכה הדיגיטלית. היא החלה במכירה של ביטוחי רכב ומאוחר יותר הרחיבה את סל המוצרים שלה לביטוחי דירה, עסקים וגם חיות מחמד. היא נחשבת לחברת הביטוח הדיגיטלית הראשונה בישראל, המחזיקה במערכי שיווק, מכירות ותפעול רזים באופן יחסי, שמשפיעים לטובה על ההוצאות התפעוליות.

השיטה הדיגיטלית מאפשרת ללקוח לבצע רכישות בעצמו בצורה ישירה ובמהירות דרך האינטרנט, אולם עיקר החידוש הוא בהתבססות על הטכנולוגיה. אלגוריתמים שונים מאפשרים לחברת הביטוח להציע ללקוח התאמה אישית והצעת מחיר פרסונלית המבוססת על חישובים שונים. הניטור הרציף מאפשר לחברה להטמיע שינויים בתמחור בזמן אמת ולהביא לגמישות ולפונקציונליות גבוהה, מה שאמור להתבטא בשורה התחתונה בדוחות הכספיים ולהביא לצמיחה משמעותית. בנוסף, ליברה הציגה מודל חדש שמבוסס על חלוקת רווחים עם הלקוחות, בו רבע מהרווחים חוזרים ללקוחות לרכישה חוזרת של מוצרי ביטוח באמצעות מטבע דיגיטלי המכונה, איך לא, ליברה.

ליברה – ביצועים בשוק (ומילה על למונייד)

לפני שנביט בדוחות הכספיים של ליברה, ראוי להזכיר את המקרה של חברת למונייד (Lemonade) הישראלית. חברת האינשור-טק הישראלית הונפקה בארה"ב בקול תרועה רמה בשנת 2020 וסימלה את השיבוש המתהווה בתחום הביטוח העולמי. החברה הציעה מודל ביטוח חדש המבוסס על למידת מכונה שמתאים את הביטוח ללקוח, כמו גם על חלוקת פרמיות לא שגרתית בין למונייד עצמה לבין מבטחי המשנה שלה. בנוסף, חלק קטן מהפרמיה מוסט לתרומה לגופים שונים לבחירת הלקוח. החברה הונפקה לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר, עלתה לשווי של 10 מיליארד דולר והיום לאחר התרסקות של יותר מ-80% נסחרת בשווי של כ-1.2 מיליארד דולר.

ליברה הונפקה ב-2021 לפי שווי של 450 מיליון שקל בבורסה בת"א וסימלה את בשורת הדיגיטציה בשוק הביטוח. כיום לאחר צניחה של יותר מ-60% היא נסחרת בשווי של 180 מיליון שקל. מבט בדו"ח הרבעוני האחרון מגלה גידול משמעותי בהכנסות של יותר מ-40% אבל שחיקה משמעותית של הרווח. החברה עברה מרווח ברבעון הראשון של 2021 של 4.4 מיליון שקל לרווח זניח של 300 אלף שקלים ברבעון הראשון של 2022.

הירידה ברווחיות מוסברת על רקע הרעה בתביעות וגידול בנסועה של המבוטחים המיוחס לתקופת הפוסט-קורונה. החברה, כצפוי, מתמקדת בצמיחה, בהתייעלות תפעוליות ובהרחבת סל מוצרי הביטוח שלה. יודגש כי במהלך השנה החלה ליברה בניהול תיק השקעות שצפוי ככל הנראה להשפיע לרעה, עד כה, בשנה זו.

סיכום – ליברה לאן?

אין ספק כי שוק הביטוח צמא לחידושים בישראל ובעולם כולו. המהפכה הדיגיטלית בה ליברה מצטיינת מאפשרת רכישה של פוליסה מותאמת אישית ובתהליך מהיר קל וברור. המודל החדש והאווירה הצעירה מושכת לקוחות צעירים שעוברים מחברות הביטוח המסורתיות לחברות ה"חדשות", כפי שבא לידי ביטוי בצמיחה ובגידול בהכנסות.

ליברה היא חלוצה בתחום זה בישראל ובשילוב מודל חלוקת הרווחים שלה מסמנת את השיבוש בשוק. אולם, השחיקה ברווחיות בתקופה האחרונה מעלה סימני שאלה בקשר לרווחיות המודל ולהשפעה החיובית של הקורונה על התוצאות בעבר. המקרה של למונייד, חברת ביטוח "חדשה" שלא הצליחה עד כה להגיע  לרווחיות מחייב את המשקיעים לנקוט בזהירות בכל הקשור לבשורות הדיגיטציה והשיבוש. אלו נראות מצוין על הנייר ומשפרות את השירות וחוויית המשתמש אבל עדיין לא מתבטאות בשורה התחתונה בדו"חות הכספיים.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן