ביטוח חיות מחמד
ביטוח חיות מחמד: לדאוג לחברנו הטובים ביותר הקשר הרגשי שיש לבני האדם עם בע"ח הוא קשר עמוק שמתרחש מזה אלפי שנים. למעשה, חתולים כמו גם…
חברות ביטוח הן חברות וותיקות שנחשבות למעממות. הרבה פעמים בהשקעות משעמם זה טוב. זהו עסק שפשוט עובד טוב ומרוויח הרבה כסף. המשקיע האגדי וורן באפט עשה חלק ניכר מהונו מחברות ביטוח, וגם כיום חברות הביטוח מהוות חלק משמעותי מעסקי חברת הענק שבניהולו – ברקשייר האת'וואי. בארץ עסקי הביטוח המסורתיים התערבבו עם עסקי ניהול השקעות וחסכונות ארוכי טווח, וחמש החברות הגדולות והוותיקות הפכו למסובכות יותר לניתוח, וזאת בעקבות רפורמת בכר שהוציאה את ניהול ההשקעות מידי הבנקים.
ניקח לדוגמה שחקן מקומי – ווישור גלובלטק שהוקמה בשנת 2016 והונפקה בשנת 2021. החברה מפתחת פלטפורמות טכנולוגיות בענף הביטוח שנועד להפוך את כל התהליך הביטוחי לדיגיטלי, משלב הצעת המחיר, דרך הטיפול בתביעות ולאורך כל תקופת קבלת השירות השוטף. כל התהליכים זמינים 24\7 ויכולים להיעשות על ידי הלקוח עצמו. יחד עם זאת ישנה גם מערכת תמיכה אנושית.
בהמשך חילקה החברה בין זרוע הפיתוח הטכנולוגי לבין זרוע הביטוח שמשתמשת בפלטפורמה כדי למכור ביטוחים בפועל. החברה קיבלה רישיון בשנת 2018 והיא פועלת הן באמצעות ערוצי הפצה ישירים והן באמצעות סוכני ביטוח, וכרגע עוסקת רק בביטוח כללי – רכב, ורכוש. לחברה יש אישור מותנה גם להענקת ביטוח חיים אך כעת היא לא פעילה בתחום.
הטכנולוגיה מאפשרת גמישות רבה יותר מאשר בחברות הוותיקות. הממשק נוח ואינטואיטיבי ומאפשר מגוון רחב של ביטוחים כגון צד ג', צד ג' מורחב, ביטוח לנוהגים עד 6000 ק"מ וגם ביטוח בהרכבה אישית. מבדיקה ראשונית נראה שהצעות המחיר של החברה מצליחות להיות אטרקטיביות ותחרותיות. יש לזכור שבביטוח רכב ישנם הרבה משתנים שקובעים את המחיר הסופי – סוג הרכב, גיל הנהג, מספר הנוהגים, עבר ביטוחי וכו'. לכן השוואה בין החברות היא מורכבת, וגם תוצאה טובה במקרה ספציפי אחד לא מעידה שהחברה זולה באופן כללי, לכן כדאי להשוות בכל מקרה לגופו ולקבל הצעות מחיר ממגוון חברות.
מכל מקום, הרושם הכללי הוא שהחברה מצליחה להציע הצעות טובות תוך כדי שימוש בממשק נוח ויעיל. ייתכן שזו הסיבה שוויישור מצליחה לגדול בתחום ביטוח הרכב ולצבור נתח שוק באופן מהיר יחסית. להלן פילוח נתח השוק של חברות הביטוח לחודש ספטמבר 2021:
החברה אומנם עדיין לא מגיעה לנתח השוק של הגדולות, אך בהתחשב בעובדה שהיא קיימת מספר שנים מועט בלבד וכבר עקפה חברות וותיקות כמו AIG או שרביט הרי שמדובר בצמיחה מרשימה. אם נוסיף את המתחרה הדיגיטלית ליברה הרי שנגיע לכך ש-6.6% מביטוחי הרכב בישראל נעשים באופן דיגיטלי מקצה לקצה.
כאמור, מדובר בצמיחה מהירה מאד אך כזו שמשאירה עוד הרבה מקום לגדילה. ככל שהשוק יתרגל והטכנולוגיה תתפשט הרי שייתכן שבטווח הבינוני ארוך נראה שינוי משמעותי בשוק הביטוח, עם פחות צורך בסוכנים ומתווכים ומעבר לתפעול אישי. מכל מקום, הדרך לשם עוד ארוכה. למרות שהמוצר הבסיסי הוא זהה, הרי שהגמישות הטכנולוגית תאפשר לשוק להיות מגוון בהרבה בהמשך בצורה שלא חלמנו עליה בעבר.
ווישור אמרה בעבר שהיא תפעל בארצות הברית כבר בשנת 2021, אך הדבר לא קרה בסוף. לאחרונה נבחרה החברה יחד עם שתי חברות נוספות לבטח רכבים פרטיים של עובדי מדינה – פלח שוק ענק שיאפשר לה להמשיך לצמוח. החברה מנסה להיכנס לתחום הביטוח המסורתי דרך רכישת חברת איילון, אך העסקה נקלעה לקשיים בימים האחרונים וייתכן שהיא לא תושלם בקרוב.
נכון לעכשיו החברה צומחת בקצב מהיר גם ללא עיסקת איילון. בתוך שלוש שנים הגיעו הכנסות החברה למעל 300 מיליון שקל עם צמיחה שנתית דו ספרתית. הרווח אמנם מטפס אך עדיין במספרים קטנים. בשנת 2021 הרוויחה החברה 5.3 מיליון שקל, ואילו ברבעון הראשון של 2022 הפסידה החברה, בעיקר עקב הפסד מהשקעות בגלל הירידות בשווקים.
ישנן לא מעט חברות ישראליות פורצות דרך שמובילות את השוק של הביטוח הדיגיטלי מקצה לקצה. מלבד ווישור וליברה שהוזכרה קודם לכן שפועלת אף היא בתחום ביטוחי הרכב, ישנה גם חברת לימונייד שפועלת בתחום הדירות בארצות הברית ואירופה ונסחרת לפי שווי שוק של 1.23 מיליארד דולר, והיפו המתחרה שפועלת באותו תחום ושווה 476 מיליון דולר, אך חברות אלו לא פעילות בישראל בשלב זה. נראה שעם הזמן והפיתוח הטכנולוגי מדובר בעתיד של הביטוח, כשגם החברות הוותיקות מנסות להיכנס לתחום, ויציעו בהמשך ככל הנראה ממשק דיגיטלי מקצה לקצה.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.