ביטוח קריירות מיוחדות: כיסוי לגוף, שם, וכישרון יוצא דופן
כשקריירה תלויה בגוף – הביטוח הופך לחיוני בקרב שחקנים, ספורטאים, מוזיקאים ודוגמניות, הקריירה תלויה בכישרון גופני, בקול, במראה או ביכולות ייחודיות אחרות. בעולם שבו איבוד…
בוועידה השנתית של לשכת סוכני הביטוח שנערכה באילת, בכירי הענף וגורמים רגולטוריים הציגו מסר ברור — סוכני הביטוח הם עמוד התווך של ההנגשה, האמון והתחרות בשוק הביטוח הישראלי.
בפאנל שנוהל על ידי הפרשן הכלכלי יהודה שרוני השתתפו מנכ”ל איילון שרון רייך, מנכ”ל שומרה דני יצחקי, הממונה לשעבר על רשות שוק ההון ד”ר משה ברקת, ונשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה איסק. הדיון עסק בעתיד שיתוף הפעולה בין החברות, הרגולטור והסוכנים.
מנכ”ל איילון, שרון רייך, הדגיש כי הסוכן ממלא תפקיד חיוני בשוק שבו הידע הפיננסי של הציבור מוגבל. “סוכן הביטוח הוא הגורם שהופך את עולם הביטוח לנגיש לאזרח,” אמר רייך. “הם יוצרים תחרות ומאפשרים לצרכן להבין מוצרים מורכבים. לצערי, הרגולציה הנוקשה הגבילה את היצירתיות ואת הפיתוח של מוצרים חדשים.”
רייך הזהיר כי מדיניות המעודדת “מוצרים אחידים ופשוטים” עלולה לפגוע בציבור. “פישוט יתר נשמע טוב, אך הוא מבטל את האפשרות להתאים פתרונות אישיים,” אמר. לדבריו, יש לאזן בין הגנת הצרכן לבין עידוד חדשנות.
ד”ר משה ברקת, הממונה לשעבר על שוק ההון, חיזק את המסר כי סוכני הביטוח הם בלתי ניתנים להחלפה גם בעידן הדיגיטלי. “על אף התפתחות הבינה המלאכותית, אין תחליף לסוכן שיודע לתווך את עולם הביטוח לציבור,” אמר.
ברקת הדגיש כי לסוכנים יש תפקיד מרכזי לא רק בשעת משבר, אלא גם בתכנון פיננסי לטווח ארוך — במיוחד בתחומי הפנסיה והפרישה. הוא קרא להסדרת מעמד הסוכן ולתגמול הוגן: “רשת סוכנים חזקה היא אינטרס של הצרכן ושל המבטחים גם יחד.” לדבריו, עם חזרת היציבות המאקרו־כלכלית, גם משקיעים זרים יחזרו לשוק הישראלי.
נשיא לשכת סוכני הביטוח, שלמה איסק, הצהיר כי אמון הציבור בסוכנים נותר גבוה, חרף התגברות מודלים ישירים. “הציבור יודע להעריך את המקצועיות שלנו וממשיך לפנות לסוכנים,” אמר.
איסק מתח ביקורת על ביטול מוצרים כמו ביטוח סיעודי ובריאות, ואמר כי הדבר עלול להמיט פגיעה קשה בציבור: “הרגו את הביטוח הסיעודי, ועכשיו מחסלים את הבריאות. בעוד חמש שנים לא יישאר ביטוח בריאות — והנפגעים הראשונים יהיו האזרחים.”
הוא קרא לחברות להפסיק לעודד מעברים מיותרים של מבוטחים בין חברות ולנקוט אתיקה מקצועית במכירות.
מנכ”ל שומרה, דני יצחקי, הזהיר כי הפער בין דרישות הרגולטור לשכר הסוכן הופך לבלתי סביר. “הובילו את הסוכנים למוצרים עם עמלות נמוכות — זה כישלון שדורש תיקון,” אמר.
לדבריו, ההתמקדות ברגולציה ובאחידות מוצרים חונקת יצירתיות. “יש תחרות עזה בביטוח רכב ובפנסיה, אבל אין חדשנות. קל לבקר את הסוכנים, אבל הם מבצעים שירות ציבורי מהמעלה הראשונה — ומגיע להם הערכה.”
הפאנל ננעל בהסכמה רחבה: סוכני הביטוח הם החוליה האנושית המחברת בין עולם פיננסי מורכב לציבור הרחב, ויש להגן על מעמדם ולפתחם — לא להחליפם.
בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית ורגולציה מתפתחת, שילוב נכון בין טכנולוגיה להכוונה אנושית יהיה המפתח לעתיד הענף. המסר מאילת היה ברור — החדשנות לא יכולה לבוא על חשבון האנשים שמנגישים את הביטוח לציבור.