SKN | שוק ביטוחי הים העולמי צפוי להישאר רך עד שנת 2027 | ניתוח מאת ישראל גלעד - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

SKN | שוק ביטוחי הים העולמי צפוי להישאר רך עד שנת 2027 | ניתוח מאת ישראל גלעד

נקודות עיקריות

  • פרמיות ביטוח הים צפויות להישאר בלחץ בשנתיים הקרובות, ולהאריך את תנאי השוק הרך הנוכחיים.
  • עלייה בתביעות, אינפלציה וגורמי סיכון מתפתחים מאתגרים את יכולת המבטחים לשמור על רווחיות, על אף הביקוש היציב.
  • החיתומאים עשויים להידרש לחשוב מחדש על אסטרטגיות תמחור ומסגרות ניהול סיכונים לקראת תיקון שוק אפשרי מעבר לשנת 2027.

יציבות הספנות הגלובלית שומרת על תעריפים נמוכים למרות סיכונים גוברים

למרות חוסר הוודאות הכלכלית הגלובלית, מגזר ביטוחי הים ממשיך לפעול בתנאי שוק רכים ממושכים. שיעורי הפרמיות נותרים נמוכים גם כאשר עלויות התביעות והחשיפה לסיכונים גיאופוליטיים וסביבתיים עולות, מה שמרמז על תיקון נדחה במגזרי החיתום הימי.

הקדמה

שוק ביטוחי הים – המכסה את תחומי המטען, גוף הספינה והאנרגיה הימית – נכנס לשנתו החמישית ברציפות של תמחור חלש. אנליסטים, ביניהם ישראל גלעד מ-Polisa.News, צופים כי הרכות הזו תימשך לפחות עד 2027. בעוד שהביקוש לשינוע ימי עולמי נותר איתן, המבטחים מתמודדים עם שחיקה במרווחים עקב אינפלציה בתביעות ועלויות רגולציה עולות. דינמיקה זו מאלצת את החיתומאים לאזן בין תחרותיות לבין קיימות לטווח ארוך.

רקע שווקי: מדוע המחזור הרך נמשך

התמשכותו של השוק הרך נובעת משנים של עודף קיבולת, תמחור תחרותי ויחסי אובדן יציבים יחסית. על אף נפחי הסחר העולמיים הגבוהים ביותר אי פעם, צמיחת הפרמיות פיגרה אחר האינפלציה, ושחקה את רווחיות החיתום. נתוני השוק של האיגוד הבינלאומי לביטוח ימי (IUMI) מראים כי אף על פי שסך הפרמיות הימיות גדל באופן מתון ב-2024, הצמיחה הריאלית לאחר התאמה לאינפלציה הייתה שלילית.

קיבולת הביטוח משנה נותרה גם היא בשפע, כאשר הון חדש נכנס למגזר ושומר על תעריפים נמוכים. בנוסף, כלים דיגיטליים להערכת סיכונים ושיפורים במניעת נזקים הובילו לפחות תביעות קטסטרופליות – מה שדוחה את תחילתו של מחזור הקשחה. עם זאת, יציבות זו עלולה להסתיר פגיעויות בסיסיות הקשורות לאינפלציה, שיבושים הנובעים ממלחמות והפסדים הנגרמים עקב שינויי אקלים.

השפעת התעשייה: שחיקת מרווחי הרווח

המבטחים מביעים דאגה גוברת מהידרדרות הרווחיות. עלויות התיקון והחלפת הספינות זינקו בשל עליית מחירי החומרים והקשיים בשרשראות האספקה. במקביל, תביעות הקשורות לאקלים – כגון נזקי סערות ושיבושי נמלים – הפכו לתכופות יותר. עבור חיתומאים קטנים, השילוב בין פרמיות נמוכות לעלויות גבוהות יותר מהווה סיכון משמעותי לכושר הפירעון.

המובילים הגדולים נמצאים בעמדה טובה יותר לספוג את ההשפעות, בזכות תיקי השקעות מגוונים ותכניות ביטוח משנה. עם זאת, גם שחקנים מרכזיים מזהירים כי מגמות התמחור הנוכחיות אינן בנות קיימא אם לא יושג שיפור במשמעת החיתומית. מנהלים בתעשייה מציינים כי עונות החידוש הקרובות יבחינו עד כמה יוכלו המבטחים לשמור על שיעורי הפרמיות מבלי ליצור לחץ פיננסי.

תחזית: נקודת מפנה אפשרית לאחר 2027

צופים בשוק מעריכים נקודת תפנית אפשרית סביב שנת 2027, הנובעת משינויים בביטוח משנה, הידוק רגולציה ושינויים בדפוסי הסחר העולמיים. אימוץ הולך וגובר של תקני ESG, טכנולוגיות שינוע ירוקות וניתוחי סיכון דיגיטליים עשויים לעצב מחדש את אופן התמחור והניהול של ביטוחי הים. בנוסף, סיכונים גיאופוליטיים – מתיחויות בים האדום ועד איומים קיברנטיים – עשויים לבסוף להביא לתיקון ברמות הפרמיה.

במקביל, התיאבון של שווקי ההון לניירות ערך הקשורים לביטוח משנה עשוי לקבוע עד כמה במהירות תצטמצם הקיבולת. צמצום הדרגתי בזמינות ביטוח המשנה עשוי להוביל למחזור הקשחה ממושך, שיחזיר את האיזון בין סיכון לתשואה במגזר הימי.

תחזית אסטרטגית: ניווט במחזור הקשחה מתעכב

לעת עתה, על מבטחי הים לנווט באיזון מאתגר – לשמור על נתח שוק בסביבה רכה תוך היערכות לתיקון אפשרי בהמשך. תחומי מיקוד אסטרטגיים כוללים הידוק המשמעת החיתומית, השקעה בניתוחים חזויים והתאמת תיקי השקעות כדי לשקף חשיפות אקלימיות וגיאופוליטיות.

כפי שמציין ישראל גלעד, “הרכות לא תימשך לנצח.” עמידותו של השוק אמיתית אך שברירית. כאשר יגיע התיקון, הוא עשוי להגדיר מחדש את הנוף התחרותי, ולחזק את אלה ששמרו על איזון בין זהירות לחדשנות במהלך התקופה השקטה הממושכת.

Skip to content