
מהם הסיכונים שכדאי לקחת בחשבון בעת ביטוח בתקופה של חוסר יציבות?
סיכונים וטיפים בביטוח בתקופות של חוסר יציבות כלכלית בתקופות של חוסר יציבות כלכלית, הביטוח הופך למשאב קריטי להגנה על רכושך ועתידך הפיננסי. כאשר המציאות הכלכלית…
נקודות עיקריות
ביטוח סייבר ככלי השקעה אסטרטגי
הדו”ח השנתי האחרון של Howden מדגיש את ההשפעה הכלכלית והתפעולית ההולכת וגוברת של איומי סייבר על עסקים אירופיים. בין 2020 ל-2025 סבלו חברות בצרפת, גרמניה, איטליה וספרד מהפסדים מוערכים של €307 מיליארד כתוצאה מהתקפות סייבר, כאשר כמעט מחצית מהחברות שנבדקו חוו לפחות אירוע משמעותי אחד. על אף הסיכונים ההולכים וגדלים, יותר מ-70% מהחברות נשארו ללא ביטוח נגד איומי סייבר, מה שמדגיש פער הגנה קריטי הנושא השלכות כספיות וחברתיות כאחד.
הניתוח של Howden מראה כי ביטוח סייבר הוא יותר מרשת ביטחון – הוא כלי אסטרטגי שיכול להפחית באופן ממשי את החשיפה הפיננסית. חברות מבוטחות נהנות מממשל חזק וניהול סיכונים פרואקטיבי, מה שמתרגם לעלויות נמוכות יותר לאחר התקפה. לדוגמה, חברה עם הכנסות שנתיות של €500 מיליון יכולה לחסוך כ-€16 מיליון במהלך עשור באמצעות שילוב של כיסוי ביטוחי ונהלי הפחתת סיכונים, המקנים תשואה של 19% על ההשקעה.
הדו”ח מדגיש כי הביטוח לא רק מכסה תביעות ישירות, אלא גם מעודד חברות לאמץ אמצעי אבטחת סייבר חזקים יותר, ובכך מצמצם הן את תדירות ההתקפות והן את עוצמתן. Howden מעריך כי בין 2020 ל-2025, ביטוח סייבר יעיל וניהול סיכונים הפחיתו יחד את ההוצאה הקשורה לסייבר בארבע המדינות בכ-€204 מיליארד, כאשר €112 מיליארד חוסכו באמצעות הפחתת חומרת התביעות ו-€92 מיליארד באמצעות הפחתת מספר האירועים.
מגמות שוק ולחצי תמחור
על אף היתרונות הפיננסיים המוכחים, שוק ביטוח הסייבר חווה כיום ירידת פרמיות. פרמיות עולמיות ירדו בכ-22% מאז השיאים באמצע 2022, כאשר השווקים הבינלאומיים חווים ירידות חדות יותר מאשר בארה”ב. הפחתות אלו משקפות עלייה בקיבולת השוק ותחרות מוגברת, אך הן גם מציגות הזדמנות לחברות הביטוח למשוך עסקים חדשים באזורים פחות מנותחים.
Howden חוזה כי החשיפה לסיכוני סייבר תגדל בכ-15% מדי שנה, כתוצאה מהתחכום הגובר ותדירות ההתקפות. הדו”ח מציין כי 31% מהחברות בגודל בינוני מתכננות לרכוש ביטוח סייבר לראשונה תוך חמש השנים הקרובות, מה שמעיד על ביקוש משמעותי שטרם נוצל.
גישור על פער ההגנה בסייבר
הממדים החברתיים והכלכליים של חוסר ביטוח הם משמעותיים. שי סימקין, ראש גלובלי לסייבר ב-Howden, מדגיש כי סכום ההפסדים של €300 מיליארד משקף “פער הגנה בסייבר” רחב הדורש טיפול דחוף. באופן דומה, ז’אן ביון דה לה טור, ראש סייבר גלובלי, מדגיש את תפקיד הביטוח בחיזוק חוסן העסקי, בהאצת ההתאוששות ובהפחתה מדידה של ההפסדים.
כדי לממש את הפוטנציאל המלא של ביטוח סייבר, על חברות הביטוח לשפר את נגישות השוק, לפשט את ההצעות ולתקשר באופן פעיל את ערך הכיסוי לעסקים. יוזמות חינוכיות שמעלות מודעות לסיכוני סייבר ואסטרטגיות הפחתת סיכונים יכולות להשלים את הביטוח, לעודד אימוץ ולחזק חוסן ארוך טווח.
מבט קדימה
חברות שמשלבות ביטוח עם ניהול סיכונים מוצק צפויות להציג ביצועים טובים יותר מבחינת יציבות פיננסית ורציפות תפעולית. עם שיעורי חדירה נמוכים ואיומי סייבר גוברים, אירופה ושווקים בינלאומיים נוספים מציעים הזדמנויות צמיחה משמעותיות לחברות הביטוח, תוך שיפור חוסן חברתי מול אחד האתגרים המרכזיים בכלכלה הדיגיטלית.