לחיות בצל ההריסות: גל של סדקים במבנים בישראל מסכנים כ-800 אלף בתים, כל מה שצריך לדעת על ביטוח המבנה שלכם
מבנים קורסים הם לא דבר חדש, רבים מאתנו שמעו וודאי על הבניין בחולון שקרס מעצמו לפני כשבוע, וזאת לאחר שנתגלו בו סדקים והוא פונה מכל…
שנת 2021 מסתמנת להיות שנת דמים מבחינת שיעורי תאונות הדרכים וההרוגים בהן. במחצית הראשונה של השנה, נהרגו בתאונות דרכים קטלניות כמעט 25% יותר אנשים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בכל הקטגוריות אנחנו רואים עלייה מדאיגה בשיעורי התאונות, כולל תאונות עם רכבים דו גלגליים, אופנועים ואופניים חשמליים, תאונות המערבות הולכי רגל ותאונות קטלניות בכבישים מהירים ובין עירוניים. כמובן שמדובר בחדשות קשות מבחינה אנושית ותרבותית. אנחנו יודעים על פי נתונים שמתפרסמים השנה באופן תכוף, שמספר כלי הרכב בכבישי ארצנו הולך וגדל, ושדווקא השנה הוא גדל בשיעורים ניכרים, עם העלייה הדרמטית בביקושים לכלי רכב חדשים. על פי נתוני הלמ"ס, בסוף שנת 2020 נסעו בכבישי ישראל 3.689 מיליוני רכבים מכל סוג, השנה מספר זה כבר עלה ביותר מ – 6.5%.
לצד התסכול האישי שבוודאי כולנו מרגישים, כשכבישי ארצנו הופכים אזורים מסוכנים יותר ויותר, יש עוד היבט לנושא העלייה בתאונות הדרכים שדווקא בו נתרכז במאמר זה, והוא ההשלכות של עליית שיעורי התאונות על מחירי ביטוח הרכב שלנו.
באופן עקרוני ניתן לומר כי מחירי מוצרים כמו ביטוח נוטים לעלות עם השנים. הסיבה לעליות השוטפות במחירי הפרמיות הם שינויים במחירי השירותים המסופקים במקרה של הפעלת הפוליסה ושינויים במדד המחירים, אולם בדרך כלל, הסבירות להפעלת הביטוח אינה משתנה ועל כן, השינויים במחירי הפוליסות הם זניחים. מה קורה, כשהסיכוי להפעיל את הפוליסה עולה? חברות הביטוח, המבטחות מיליוני בעלי רכבים, רואות מולן את הסיפור הכולל של מצב כבישי ארצנו, ומבחינה סטטיסטית, הם יודעים מהי הסבירות להפעלת הביטוח של כל אחד מן המבוטחים. הפעלת הביטוח היא ההוצאה, או הסיכון, במוצר הביטוח, ומתוכה נגזר מחיר הביטוח. כשיותר אנשים מפעילים את הביטוח, העלויות של חברות הביטוח עולות, והרווחים שלהם יורדים. הסיכוי להתמודדות עם תאונה או להפעלת הביטוח עולה – וזה חייב להשתקף במחירים המעודכנים של פוליסות הביטוח.
חשוב לקחת בחשבון, כי מי שמבוטחים בביטוחי רכב מקיפים בישראל, על פי סקרים מדובר על מעל 85% מבעלי הביטוחים בארץ, יפעילו את ביטוח הרכב שלהם גם במקרה של תאונה קלה ונזק חומרי בלבד. מקרים של תאונות קלות עלו במחצית הראשונה של 2021 ביותר מ – 14%. על פי מדד אתר WOBI להשוואת מחירי ביטוח רכב, מחירי ביטוחי הרכב בארץ התייקרו בכ – 1.3% בין החודשים מאי ליוני השנה (2021). ניראה שאין זה הסוף של עליות מחירי ביטוח הרכב בישראל, וכי השוק עדיין לא התייצב.
ב – 22 לאוגוסט 2021 פרסמה חברת הביטוח איי די איי, המפעילה של מותגי ביטוח מובילים בארץ כמו ביטוח ישיר, את דו"ח הרווח וההפסד שלה למחצית הראשונה של השנה. מן הדו"ח עולה כי ישנה ירידה ברווחי החברה של כמעט 30% בביטוחי רכב, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה משמעותית בהיקפי הביטוחים בתחום הרכב לצד עלייה בשיעורים דו ספרתיים של מקרי הפעלת הביטוח, בגין תאונות קלות כחמורות, השפיעה משמעותית על דו"ח הרווח וההפסד של החברה. לצד נתונים אלה פרסמה החברה עליות מרשימות במוצרי ביטוח כמו ביטוח דירות ורכוש, ביטוחי חיים וביטוחי בריאות, כך שההפסדים מתחום הרכב השפיעו פחות על שורת הרווח הכללית. אין ספק שבהינתן מגמה כזו של פגיעה בשורת הרווח בענף ביטוחי הרכב, אנחנו צפויים לראות עוד התייקרויות במוצרי ביטוח הרכב בחודשים הקרובים. לצד העלייה בשכיחות התאונות ובהפעלת הביטוח, חשוב לציין כי מוצרי ביטוח ישיר, ביטוחים לפי מאפייני נהג וקילומטראז' וביטוחים מודולאריים, מאפשרים גם הוזלות במחירי הביטוח ביחס לשנים קודמות. לא בלתי אפשרי שאת העלייה במחירי הפוליסות שאי אפשר למנוע, נוכל לקזז בבחירת ביטוח רכב מודולארי שמתאים למאפיינים ולצרכים שלנו.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר