הפוטנציאל הבא למתקפות סייבר: כלל ביטוח מעבירה נתונים לענן
תחום אבטחת הסייבר נמצא בזינוק חד בביקושים ובשווי החברות, ומספר גבוה יחסית של חברות סארט אפ בתחום הפכו במהירות שיא לחדי קרן, חברות שעוד לפני…
פינטק (Fintech) הוא מושג חדש יחסית שקיבל את הכינוי "טכנולוגיה משבשת" בעולמם של ספקי שירותי תשלום, ואינשורטק (Insurtech) הוא שם כולל לסקטור הטכנולוגיה המשבשת בעולם הביטוח – שנועדה להחליף הרגלים ישנים של צרכנים בהרגלים מותאמים יותר לתקופה ולהשפיע על הביקוש וההיצע באופן רחב היקף.
חברות אינשורטק נעזרות בטכנולוגיה כדי להיפטר מחוסר היעילות בו נגועה תעשיית הביטוח המסורתית, טכנולוגיות כמו אינטליגנציה מלאכותית (AI- Artificial Intelligence), ביג דאטה (Big-Data), מחשוב ענן, אפליקציות לטלפונים חכמים, איסוף נתונים אודות המבוטחים (כגון מספר הקילומטרים שנסעו) ועוד. אחד הדברים המרכזיים שחברות האינשורטק מקפידות עליו הוא חווית משתמש מצוינת: חדל סדר חתימה מלאה על אין ספור טפסים וניסיון להבין תנאים המפורטים בעשרות דפים של פוליסות מסורבלות – הכול פשוט וניתן לביצוע באופן מקוון בלחיצת כפתור, החל מרכישת הכיסוי הביטוחי וכלה בהגשת תביעות וקבלת פיצוי.
גם בתחום הביטוח הקונבנציונאלי כבר הבינו מזמן שניתן לשנות את גובה הפרמיה בהתאם למאפיינים שונים של המבוטח. כך למשל יש חברות ביטוח המציעות פוליסות ביטוח רכב מוזלות לנהג בודד או הנחה בביטוח הרכב למי שאינם נוסעים בשבת. בעת רכישת ביטוח בריאות אנו נדרשים למלא הצהרת בריאות כדי לספק לחברת הביטוח פרטים מלאים אודות מצבנו הרפואי ועוד. חברות האינשורטק ביצעו זינוק ענק קדימה בכל הקשור להתאמות של פוליסות הביטוח וגובה הפרמיות למאפיינים ייחודיים של המבוטח. כך למשל חברת האינשורטק מטרומייל (Metromile) מציעה ביטוח רכב שעלותו משתנה לפי המרחק שנסע הרכב בפועל, מודל זה נקרא Pay as You Go– שלם בהתאם למרחק הנסיעה. ישנן חברות אינשורטק שמוכרות ביטוח בריאות או ביטוח חיים לפי מודל Pay as You Live– שלם בהתאם לאורח חייך, במקרים כאלה פוליסות הביטוח נתפרות אישית לכל מבוטח בהתאם להרגלי תזונה, עיסוק בפעילות גופנית, תחביבים מסוכנים ועוד.
אחד המאפיינים המרכזיים של המודל הביטוחי של חברות האינשורטק הוא שימוש בהיקף נרחב של נתונים. את המידע אוספות החברות באמצעים שונים, החל משאלות, המוצגות על ידי נציגי שירות וירטואליים שמטמיעים טכנולוגיות בינה מלאכותית, ואשר עליהן לקוחות פוטנציאליים מתבקשים לענות בעת שהם רוכשים ביטוח חדש, דרך נתונים שניתן לקבל באמצעות התממשקות למערכות חכמות של כלי רכב או טלפונים חכמים, וכלה בטכנולוגיה לבישה (חיישנים לניטור סימנים חיוניים של הגוף למשל).
בניגוד למקובל בחברות ביטוח קונבנציונאליות, שם חלק ניכר מהמלאכה מבוצע ידנית על ידי סוכני ביטוח ונציגי חברות הביטוח, בקרב חברות האינשורטק ניתוח הנתונים נעשה לעיתים קרובות על ידי מערכות המבוססות על טכנולוגיית בינה מלאכותית. עובדה זו היא המאפשרת הענקת שירות מהיר באמצעות האינטרנט, מעל גבי פלטפורמות ידידותיות המספקות חווית משתמש מצוינת.
שוק האינשורטק מוערך בכ – 10 מיליארד דולרים והוא צומח בקצב של 15% בשנה. חברות המובילות את התחום כיום היו חברות סטארט-אפ לפני 5 – 7 שנים. כך למשל חברת למונייד (NYSE: LMND) הישראלית – אמריקאית שהוקמה בשנת 2015 ושווי השוק שלה נאמד בכ – 1.2 מיליארד דולרים. למונייד מוכרת ביטוח דירה, ביטוח רכב, ביטוח לחיות מחמד וביטוח חיים בארה"ב כמו גם ביטוח כנגד תביעות בגרמניה והולנד וביטוח שוכרי דירות בצרפת. מי שרוכשים ביטוח בלמונייד בוחרים ארגוני צדקה אליהם החברה מתחייבת להעביר חלק מכספי הפרמיות שנותרים בקופה לאחר תשלום כל התביעות.
חברת אינשורטק מובילה נוספת היא היפו (Hippo Holdings Inc – NYSE: Hipo) המוכרת פוליסות ביטוח דירה המעניקות פיצוי גם במקרה של תאונה (המתרחשת בדירה או בבית המבוטחים) ושווי השוק שלה נאמד בחצי מיליארד דולרים. חברת Waggel מתמחה בביטוח לחיות מחמד, חברת Ladder life היא חברת אינשורטק המתמחה בביטוח חיים, Next Insurance מתמחה בביטוח לעסקים והיא אחת מחברות האינשורטק בהן בחרה גוגל להשקיע. ענקיות טכנולוגיה נוספות המבצעות מהלכים לכבוש לעצמן נתח משוק האינשורטק הן אמזון, מטא (לשעבר פייסבוק) ואפל.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.