השפעתה של המלחמה באוקראינה על חברות ביטוח בין לאומיות - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

השפעתה של המלחמה באוקראינה על חברות ביטוח בין לאומיות

המלחמה באוקראינה החלה ב – 23/2/22 (היום בו צבא רוסיה פלש לאוקראינה) ונכון ל – 10/8/22 המלחמה שם טרם הסתיימה. מבחינת הרוגים ופצועים המספרים המדויקים אינם ברורים. ביוני 2022 אמר נשיא אוקראינה, מר ולדימיר זלנסקי, שעשרות אלפי אזרחים אוקראינים כבר נהרגו וכי בין 60 ל – 100 חיילים אוקראינים מוצאים את מותם בקרבות מדי יום. בסוף יולי 2022 הממשלה הבריטית העריכה שכ – 20,000 חיילים רוסים נהרגו באוקראינה (יותר משנהרגו בעשר שנות מלחמתה של רוסיה באפגניסטן). ההערכה היא שכ – 10 מיליון אוקראינים נאלצו לעזוב את בתיהם, כמחציתם ברחו למדינות שכנות.

לצד האסון ההומניטרי הכבד קיימת פגיעה קשה ברכוש וביכולתן של חברות הפועלות באזור לעמוד בהתחייבויותיהן. ישנם נזקים המכוסים על ידי פוליסות ביטוח של ענקיות ביטוח בינלאומיות כגון לוידס אוף לונדון (Lloyd's of London, LON: LLOY), אליינז (Allianz, ETR: ALV), אמריקן אינטרנשיונל גרופ (American international Group – AIG, NYSE: AIG), אי.אקס.איגרופ (AXA Group, EPA: CS), קבוצת הביטוח של ציריך (Zurich Insurance Group, SWX: ZURN) ועוד.
סוכנות הדירוג S&P (שגם מפרסמת את מדד S&P 500) העריכה שהמלחמה באוקראינה תגרום לנזק של כ – 35 מיליארד דולרים לתעשיית הביטוח אולם הערכה זו נמסרה במאי ונכון לאוגוסט 2022 סוף המלחמה עדיין לא נראה באופק.

מטוסים מקורקעים, ספינות שניזוקו, בניינים הרוסים ופעילות עסקית שנקטעה

המלחמה באוקראינה גורמת לנזקים ישירים ועקיפים. באזורי הקרבות רכוש רב נפגע מאש הכוחות הרוסים. כאשר מדובר בספינות העוגנות בנמל, מטוסים בשדות תעופה או בנייני משרדים כנראה שבעליהם יוכלו להגיש תביעה לקבלת פיצוי מחברת ביטוח בינלאומית כזו או אחרת.
מכיוון שרוסיה היא זו שנהגה בתוקפנות כלפי אוקראינה, פלשה לשטחה וכפתה עליה מלחמה, מדינות המערב הטילו סנקציות כלכליות עליה. סנקציות אלה גורמות נזקים עקיפים כגון מטוסים של מגוון חברות תעופה שנתקעו בנמלי תעופה ברוסיה וחברות שנבצר מהן לעמוד בהתחייבויותיהן.
מגזר ביטוח התעופה לבדו עומד בפני אירוע האובדן הגדול ביותר בתולדותיו בשל מאות המטוסים המקורקעים ברוסיה ובאוקראינה.

חברות הביטוח פועלות לצמצם את הפגיעה בהן

כפי שניתן לצפות חברות ביטוח בינלאומיות פועלות להגביל את חשיפתם לתביעות בגין נזקים שגורמת המלחמה באוקראינה. כך למשל קיים סירוב גורף למכור פוליסות חדשות הנתפסות כבעיתיות, חברות רבות משנות תנאים של פוליסות ישנות בעת חידושן, ישנה דרישה לפרמיה נוספת עבור ספינות העוברות בשטח ימי נרחב שהוגדר כמסוכן ועוד. מובן ששינויים אלה מגנים על חברות הביטוח רק מעתה והלאה ואין בכוחם להפחית מסכומי הפיצויים שיידרשו לשלם בגין נזקים שכבר אירעו.

המלחמה משפיעה על ערכן של מניות חברות הביטוח הגדולות

המשקיעים מבינים שהמלחמה באוקראינה תגרור אחריה גל תביעות מחברות ביטוח בינלאומיות המוכרות פוליסות ביטוח מן הסוגים הרלוונטיים. אחת מן החברות הנמצאות בלב הסערה היא לוידס. ביום בו פלשה רוסיה לאוקראינה החלה מניית לוידס לצנוח ובתוך שבועיים היא איבדה כ – 20% מערכה. בהמשך המנייה התאוששה אולם אז שוב החלה לרדת ודפוס זה חזר על עצמו בין אפריל לאוגוסט 2022. נכון ל – 10/8/22 מניית לוידס נסחרת בכ – 10% פחות מערכה טרם פרוץ המלחמה באוקראינה.
תאגיד לוידס אינו ממש חברת ביטוח אלא שוק למסחר במוצרי ביטוח. בלוידס מעריכים שסך הפיצויים שהחברה תצטרך לשלם בגין תביעות שיוגשו עקב המלחמה באוקראינה יעמוד על כ – 4 מיליארד דולרים אולם הסכום עשוי להיות גבוה הרבה יותר אם המלחמה תמשך זמן רב.
בין השנים 2020 ל – 2021 לוידס שילמה כ – 4 מיליארד דולרים בגין תביעות הקשורות למגפת הקורונה, החברה מסרה כי ביטוחים הקשורים לרוסיה או אוקראינה מהווים פחות מ – 1% מכלל הפעילות שלה.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן