על הטייפון הקשה בהיסטוריה של דרום קוריאה ועל ההשלכות הביטוחיות שלו - Keynes - קיינס פורטל הביטוחים המוביל | המפתח שלך לעולם הביטוח

על הטייפון הקשה בהיסטוריה של דרום קוריאה ועל ההשלכות הביטוחיות שלו

בדרום קוריאה מתרחשים דרך קבע אסונות טבע ממגוון סוגים וביניהם מפולות בוץ, סערות חורף עזות וגלי צונאמי, אולם הנפוצים ביותר הם סערות טייפון והשיטפונות שהן גורמות להם.
סערות טייפון הן סערות טרופיות שהתפתחו מעל לאוקיאנוס השקט וצברו אנרגיה עד שהפכו עזות מספיק כדי להיחשב טייפון. מלבד השם, אין הבדל בין סערות הוריקן הפוגעות, בין היתר, בחופים המערביים של ארה"ב וטייפונים הפוגעים בארצות במזרח הרחוק, דרום קוריאה ביניהן.

ההערכה היא שסערות טייפון אחראיות לכ – 80% מנזקי הרכוש מאסונות טבע בדרום קוריאה, ולנזק בהיקף של כ – 36.5 מיליון דולרים בממוצע בשנה (יש שנים בהם אין נזק כלל ובשנים אחרות, בהן פוגע טייפון עז, יש נזק בהיקף נרחב).
רובם המוחלט של בעלי נכסי נדל"ן ועסקים באזורים הסמוכים לחוף רוכשים פוליסות ביטוח שיגנו עליהם מפני נזקים מהרוחות העזות ומשיטפונות. אולם הניסיון מראה שהנזקים להם גורמים טייפונים אינם מוגבלים לאזורי החוף.
בתחילת ספטמבר 2022 רבים חששו מנזק עצום לו יגרום טייפון הינאמנור (Hinnamnor), החזק ביותר שפגע בדרום קוריאה אי פעם. למרבה המזל הסערה העזה פנתה חזרה אל עבר הים מוקדם מהצפוי והיקף הנזק לו גרמה היה נמוך יחסית.

לדרום קוריאה היסטוריה של טייפונים שגרמו לנזק בהיקף נרחב

בשנת 2002 פגע בדרום קוריאה טייפון עז במיוחד, טייפון רוסה (Rusa). בשנת 2003 טייפון מאמי (Maemi) גרם לנזקים כבדים גם במרחק של מאות קילומטרים מן החוף. השיטפונות להם גרם טייפון רוסה הציפו 45,000 בתים והרסו 850 דונמים של גידולים חקלאיים. חברות ביטוח נאלצו לשלם פיצויים בהיקף של כ – 180 מיליון דולרים בגין נזקים להם גרם טייפון רוסה.

טייפון מאמי הביא עמו פחות משקעים מטייפון רוסה (ולכן גרם לפחות שיטפונות) אולם הרוחות היו העזות ביותר שנרשמו אי פעם בדרום קוריאה, כ – 250 קילומטרים לשעה. הרוחות של טייפון מאמי גרמו נזק כבד ל – 18,000 מבנים, מכיוון שהטייפון עבר במסלולו על פני אזורים מיושבים בצפיפות הנזק לו גרם טייפון מאמי היה נרחב יותר מזה לו גרם טייפון רוסה. חברות הביטוח נאלצו לשלם תגמולים בסכום כולל של כ – 541 מיליון דולרים בגין הנזקים להם גרם טייפון מאמי.

ממשלת דרום קוריאה פועלת להפחתת היקף הנזק מטייפונים

רוב המבנים במרכז הערים הגדולות נבנו אחרי שמלחמת קוריאה הסתיימה (בשנת 1953) והם עמידים בפני רוחות ושיטפונות. בשנות השמונים עודכנו תקני הבנייה והנזקים למבנים מודרניים בדרום קוריאה, מבני מסחר ומגדלי מגורים כאחד, מסערות טייפון אינם נרחבים.
מתקנים כגון נמלי ים, אזורי תעשייה, שטחי חקלאות ואזורים של בתי מגורים קטנים עשויים לספוג נזק רב מסערת טייפון עזה.
הנהרות בדרום קוריאה הם צרים ותלולים ולכן עולים על גדותיהם במהירות בעת שסופת טייפון מביאה עמה כמות משקעים גדולה בפרק זמן קצר. ממשלת קוריאה מקימה סכרים כדי להפחית את הסיכוי לשיטפונות.

חברות הביטוח מוכנות לתרחיש רע הרבה יותר

חברות ביטוח גדולות (AIG למשל) מוכרות ביטוח נגד נזקי סופה ושיטפונות בדרום קוריאה וגובות פרמיות המאפשרות להן לשלם פיצויים בהיקף שסופות הטייפון צפויות לגרום להם. טייפון הינאמנור עלול היה לגרום לנזק בהיקף נרחב מאוד אולם הוא פנה וחזר אל עבר הים מוקדם מן הצפוי. ההערכה היא שהינאמנור גרם לחמישית מהנזק לו גרם טייפון רוסה בשנת 2002, כ – 36 מיליון דולרים "בלבד". חברות הביטוח עורכות את חישובי הסיכון לפי נתונים של עשרות שנים, העובדה שטייפון הינאמנור גרם לנזק מועט יחסית לא תוזיל את עלות הביטוח נגד אסונות טבע שמשלמים בעלי בתים ועסקים בדרום קוריאה.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן