המהלך של כלל שמסיים את סאגת ההשתלטות של אקירוב - Keynes

המהלך של כלל שמסיים את סאגת ההשתלטות של אקירוב

המהלך של כלל שמסיים את סאגת ההשתלטות של אקירוב

בחודשים האחרונים עקבנו אחר המהלך של איל ההון אלפרד אקירוב ואלרוב נדל"ן שבבעלותו להשתלט על חברת הביטוח כלל באמצעות רכישת 15% נוספים מכלל האחזקה של החברה במניות שהחברה הנפיקה, מה שישלים את האחזקה של אלרוב בכלל ל – 30% ויקנה לאקירוב שליטה בחברה.

ההתנגדויות למהלך נשמעו ממש מקיר לקיר: ראשונה התנגדה בתוקף למהלך כלל ביטוח עצמה, שהעדיפה למכור את כלל המניות שלה לחברת הנדל"ן ישראל קנדה בתמורה לסכום נמוך בכ – 20% ביחס לסכם שהוצע לכלל עבור אותן המניות מטעם אלרוב.

לאחר שאקירוב הגיש התנגדות למכירה בשל סירוב החברה למכור את המניות למי שהציע את המחיר הגבוה ביותר, עיסקת המכר של המניות לחברת ישראל קנדה נדחתה.

לאחר מכן, התנגדה למהלך גם רשות ההון שזיהתה בעיה של ריכוזיות במהלך ההשתלטות של אקירוב על כלל ביטוח, זאת בעיקר מפני שתי החברות מנהלות תיק נכסים בשווי של מיליארדי דולרים בנדל"ן, בארץ ובחו"ל.

מעבר לזאת, הקריטריונים הנדרשים על ידי רשות ההון לאחזקה של 30% ממניות החברה לא הקלו על המהלך של אקירוב, הן מבחינת ההון האישי הנדרש לטובת המהלך והן מבחינת התנאים החלים על בעלות החברה המבצעת את ההשתלטות.

כך או כך, זה ניראה כי החסמים העומדים בפני אקירוב בדרך להשתלטות על כלל, שיש התוהים אם היא מבוצעת ממניעים עסקיים גרידא או שיש גם תאוות נקם או מניעים אישיים אחרים, הם יעילים, ומהלך ההשתלטות רק מתרחק והולך.

כלל יוצאת להנפקה ומקווה לגייס כ – 500 מיליון ₪

בתחילת השבוע שעבר (13.1.2022) הודיעה חברת כלל ביטוח כי היא יוצאת להנפקה לטובת גיוס של כ – 500 מיליון שקלים, במחיר נמוך בכ – 7% ממחיר השוק של המניות לטובת גיוס הון.

המהלך מגיע מבחינת חברת כלל ביטוח בתזמון מושלם, אולם מבחינת אלפרד אקירוב, מהלך כזה ידלל את האחזקה שלו בחברה ויגרום לאובדן של לא פחות מאשר 9% משיעור האחזקה שלו בחברה, מה שללא ספק יסתום את הגולל על נסיונות ההשתלטות שלו על כלל שממילא עד כה לא צלחו.

אקירוב מנסה להגיב אולם ניראה שהמהלך הסתיים

אלפרד אקירוב מצטייר כאיש עסקים עיקש, וכאמור, לא בטוח שהמניעים שלו במהלך להשתלטות על כלל ביטוח הם עסקיים גרידא.

אקירוב ממשיך ונלחם, הן ברשות ההון והרשות לניירות ערך והן בהנהלה של כלל המנסים להצר את צעדיו ולמנוע ממנו את היכולת לרכוש עוד מניות ולהגדיל את אחזקותיו בחברה.

אקירוב לא מחכה, ומשגר אל הנהלת כלל מספר מכתבים ובהם דרישה לדחות את ההנפקה או להפקיד את הבעלות בידי נאמן.

אחת הטענות המרכזיות של אקירוב במהלך היא הטענה לחוסר תום לב מצד מנהלי חברת כלל, אולם נכון לעכשיו, טענותיו לא פועלות כמעצור בהנפקה.

אקירוב הגיש בקשה לערוצים אלטרנטיביים לגיוס הון לאחר שיקבל אישור שליטה מרשות שוק ההון מה שיאפשר את רכישת המניות הנוספות ואת העלאת שיעור האחזקות של אקירוב בכלל לכ – 30%, אולם בחברת כלל ביטוח מסרבים להמתין בטענה כי לא ברור שאישור השליטה יינתן, חשוב להבין כי המשך ההנפקה יקטין את הסיכוי של אקירוב להשתלט על כלל ביטוח.

אקירוב תובע את כלל על הפסדי כספים

בתחילת השבוע הוגשה בקשת לאישור תביעה לבית המשפט מטעם אלרוב נדל"ן, על שיפוי אלרוב מטעם חברת כלל בהפסדים שנגרמו לו בשל ההנפקה, ובשווי כולל של כ – 34 מיליוני דולרים.

בתביעה מצויין כי התובע מבקש לעצור את ההנפקה המתוכננת על מנת ליישב את המחלוקת ובכך אקירוב מנסה להרוויח זמן.

בעוד ניראה כי ניסיון ההשתלטות של אקירוב רק הופך קשה יותר, ניראה שבינתיים אקירוב לא מתקפל, הוא ממשיך לתקוף ולייצר הזדמנויות לשליטה בחברת כלל.

לבדיקה והשוואה של התיק הביטוחי בין חברות הביטוח המובילות השאירו פרטים ונציג מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.

דילוג לתוכן