מודל קסנדרה חזה 67% מהמשברים בעולם, מה הוא חוזה לעתיד?
במרץ אשתקד (2020), העולם נעצר. כל הגרפים של מוצרי ההשקעה הראו צלילה עמוקה והכלכלה העולמית קפאה. נגיף הקורונה, שניצנים ראשונים שלו כבר נמצאו באירופה, בארה"ב,…
בתחילת שנות התשעים נכנס לשוק האביזרים בשלט רחוק צעצוע חדש.
הוא לא היה שונה מאוד מטיסנים ודאונים שהפכו תחביב עבור בני נוער מבוגרים בישראל ובעולם – אבל הוא סיפק שעות של כיף, בהטסה מרובת אפשרויות ואפילו עם מצלמות ששידרו אל השלט-רחוק של המכשיר את המיקום שלו והנוף מסביבו, גם כשהוא יוצא מטווח הראייה של המפעיל שלו.
בתוך זמן לא רב, הפך שוק הרחפנים משוק של צעצועים מתחוכמים עבור אלה שנהנים מכלי תעופה בשלט רחוק, לשוק של אביזרים מתוחכמים שמקובל להשתמש בו באופן פרטי, מסחרי, ארגוני ואפילו ממשלתי וצבאי.
בשלב זה, כלי התעופה הקטן והזריז, שיכול להגיע לכל מקום ולצלם את מה שהוא רואה, הפך ממשחק לכלי עם פוטנציאל להפרת סדר, חדירה לפרטיות, הסגת גבול, איסוף מידע שלא כדין, ואפילו סיכון, כאשר מי שמטיס את החרפן אינו מיומן (למשל במקרה של טיסה בגובה רב, באזור כלי טייס אחרים או אפילו אבדן שליטה על הרחפן באזורים מיושבים).
לקראת סוף העשור הקודם נולדו מספר פוליסות ביטוח שנועדו לספק כיסוי נזקים, גם במקרה של פגיעה ברחפן במהלך השימוש בו, וגם במקרה של נזקים לצד ג' במהלך השימוש.
מי צריך ביטוח לרחפן? כמה זה עולה ואילו כיסויים אתם צפויים למצוא בפוליסה?
רחפן הוא אביזר תעופה שעשוי לגרום נזק. הוא עלול להינזק בעצמו, למשל כשהוא נתקע בעצמים אחרים בגובה כמו צמרת של עץ, נופל או הולך לאיבוד במהלך הטיסה; והוא יכול לגרום לנזק לאחרים, למשל כאשר הוא מוטס לאזור פרטי (במיוחד ברחפנים בעלי מצלמות), כאשר הוא פוגע ברכוש או חלילה באדם במהלך טיסה, וכדומה.
הטסת רחפנים מאפשרת שליטה ברחפן גם בגובה רב וגם במרחק ניכר מהשולט ברחפן באמצעות צילום הנוף באזור הרחפן.
כך, מהווים רחפנים סיכון לכלי טייס קטנים באוויר, ובמקרים של הטסת רחפן באזורים מיושבים, הסיכון להפעלה רשלנית של הרחפן הוא גבוה.
רחפנים מקצועיים הם עסק לא זול, כך שגם הביטוח כנגד נזק לרחפן עצמו – הוא בעל ערך.
לצד הפעלת הרחפן באופן פרטי ולצרכי משחק ושעשוע, ניתן למצוא רחפנים המשרתים עסקים וארגונים: בלשים פרטיים משתמשים ברחפנים לאיסוף מידע ולמעקב; רשויות עירוניות וארגונים בירוקרטיים משתמשים ברחפנים לקבלת מידע באזורים שונים; משטרת ישראל עושה שימוש ברחפנים לטובת אכיפת החוק בכבישים; צה"ל עושה שימוש ברחפנים למעקב ואיסוף נתונים על פעולות צבאיות; ועוד ועוד.
השימוש המסחרי ברחפנים מחייב ביטוח הפעלת רחפן.
ביטוחי הפעלת רחפן הם ביטוחים חדשים יחסית, ומכיוון שמי שמפעיל רחפנים אינו נדרש לרישיון או הוכחת יכולת, מחיר פוליסת הביטוח מתאים לפוטנציאל הנזק הלא מבוטל בהפעלת הרחפן.
הביטוח כולל בדרך כלל ביטוח עבור הרחפן עצמו במקרה של נזק או תאונה לכלי, כמו גם ביטוח צד ג' לגוף ולרכוש – במקרה של פגיעת הרחפן באדם או ברכושו של אדם וגרימת נזק.
כל הפוליסות לרחפנים מציעות כיסוי ביטוחי רק כאשר הפעלה הרחפן מבוצעת בהתאם להנחיות רשות התעופה האזרחית והחוקים הרלוונטיים, והפוליסות בדרך כלל לא מכסות דרישה לפיצוי כספי במקרים של הסגת גבול, חדירה לפרטיות, סיכוני רעש, ומקרים המתרחשים בגובה של מעל 50 מטרים, במרחק של פחות מ – 2 ק"מ משדות תעופה, ועוד.
בשל פוטנציאל הנזק העצום של פוליסות ביטוח רחפנים, מתאפשר להפעיל את פוליסת הביטוח רק במהלך השימוש ברחפן.
הפעלת הביטוח מבוצעת באמצעות אפליקציה והמחירים נעים סביב 30 ₪ לשעה.
פוליסת SmartFly של הפניקס היא דוגמה לביטוח רחפנים המוצע באפליקציה ומאפשר הפעלה שעתית של הביטוח לרחפן.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל המלצה או חוות דעת בכל הנוגע לכדאיות מוצר או חברה ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי מכל סוג שהוא בתחום כזה או אחר.