
מנסה להישאר עם הראש מעל המים: אוורגרנד מוכרת את חטיבת הביטוח ב – 600 מיליון דולר
ענקית הנדל”ן והבנייה הסינית, שפרסמה אזהרת רווח באוגוסט 2020, ממשיכה לבצע מהלכים שנועדו למנוע, או לכל הפחות להאט את ההתרסקות. הפעם מדובר במהלך שניראה כמעט…
ענף הביטוח הימי הגיע לאבן דרך כאשר הפרמיות חצו לראשונה את רף ה־40 מיליארד דולר. הזינוק הזה מדגיש סביבה משתנה שבה סחר עולמי, סיכוני ביטחון ופקטורים סביבתיים מתלכדים כדי להגדיר מחדש את דינמיקת הענף.
ביטוח ימי, שהוא אבן יסוד בסחר הבינלאומי, חווה צמיחה חסרת תקדים בהיקפי הפרמיות. חשיפות הולכות וגדלות כתוצאה מהפרעות בשילוח, פיראטיות, אירועי מזג אוויר קיצוניים ואי־יציבות גיאופוליטית דוחפות את העלויות כלפי מעלה. עבור מבטחים, מבטחי משנה ומשקיעים מוסדיים, השינוי הזה מדגיש הן חוסן והן שבריריות הולכת וגוברת במסחר הימי הגלובלי.
באופן מסורתי, פרמיות הביטוח הימי היו מחזוריות, ותלויות בהיקפי הסחר, בעוצמת התביעות ובזמינות ביטוחי המשנה. עם זאת, העלייה בשנים 2024–2025 אינה רק מחזורית אלא גם מבנית. לחצים אינפלציוניים, ערך גבוה יותר של כלי השיט ועלייה במספר התביעות הקשורות לאקלים דחפו את הפרמיות הממוצעות כלפי מעלה בכל המגזרים. נתיבי השיט במזרח התיכון ובים השחור, שבעבר נחשבו למסדרונות יציבים, הפכו לנקודות חמות של סיכון – מה שהגביר עוד יותר את משמעת החיתום. כתוצאה מכך, מבטחי המשנה מעבירים עלויות גבוהות יותר במורד השרשרת, ומחזקים את העלייה בפרמיות בכל הענף.
עבור המבטחים, פרמיות השיא מספקות חוזק הכנסות אך גם מעלות את רף הסיכון בבחירת סיכונים ובניהול ההון. משקיעים מוסדיים רואים במבטחים ימי גם גידור אפשרי מול תנודתיות וגם ענף חשוף לזעזועים מערכתיים. במקביל, הרגולטורים מגבירים את הפיקוח, ומתמקדים בתקני סולבנסי ובחשיפה לסיכונים גיאופוליטיים. בעלי אוניות ומפעילי מטענים מתמודדים עם עלויות תפעול גבוהות יותר, מה שמוביל רבים לבחון מחדש את אסטרטגיות ניהול הסיכונים ועמידות שרשראות האספקה. שילובו ההדוק של הענף בשווקי ההון הגלובליים מבטיח כי לשינויים אלו יהיו השפעות רוחב הרבה מעבר לסחר הימי.
מספר מגמות צפויות לעצב את תחזית ענף הביטוח הימי. הטרנספורמציה הדיגיטלית מואצת, כאשר המבטחים מאמצים מודלים מונעי בינה מלאכותית עבור חיתום, הערכת תביעות וזיהוי הונאות. אסטרטגיות הסתגלות לאקלים, כגון מסדרונות שיט ירוקים ותקנות פחמן חדשות, ישפיעו על פרמיות וגם על התחייבויות. במקביל, חוסר יציבות גיאופוליטית – בין אם בים סין הדרומי, במזרח התיכון או בנתיבי הקוטב – תמשיך לעצב את מחזורי החיתום. עבור המשקיעים, המיקוד יהיה במבטחים שידעו לאזן בין ניהול סיכונים חזק לבין חדשנות במוצרים.
הזינוק ל־39.92 מיליארד דולר בפרמיות הוא יותר מכותרת – הוא מייצג כיול מחדש יסודי של סיכון במסחר העולמי. מקבלי ההחלטות צריכים להבין שבעוד שהצמיחה בפרמיות מאותתת על חוסן, היא גם משקפת פגיעויות מתעצמות. ההתלכדות של סיכונים גיאופוליטיים, אקלימיים וכלכליים תשאיר את הפרמיות ברמות גבוהות בטווח הקצר, עם פוטנציאל לעליות חדות אם סכסוכים או אירועי אקלים מערכתיים יחמירו. עבור מבטחים, משקיעים ורגולטורים, הדרך קדימה תדרוש גמישות אסטרטגית: אימוץ טכנולוגיה, חיזוק עתודות ההון וציפייה לשינויים בנתיבי הסחר הגלובליים. ביטוח ימי כבר איננו נישה שולית של הפיננסים – הוא הפך למדד מפתח ליציבות הכלכלית והביטחונית הגלובלית.